Svar: Laryngo Malasi og manglende spiselyst
9. juni 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Helle
Jeg ved desværre ikke nok om Laryngo Malasi til at kunne sige om du bare kan begynde med skemad eller om der er specielle forholdsregler her - min umiddelbare tanke er nemlig at det vil være helt relevant at du begynder at give din dreng noget skemad, så han får noget næring og så der kan gå lidt tid imellem hans tilbud om flaske. Han lyder jo umiddelbart til at være lidt træt af flaske og træt af modermælkserstatning.
Jeg kan forstå af dit brev at I er flyttet til Dubai - bliver I så fulgt af en børnelæge eller hvem rådgiver dig i det daglige? Du må have fået nogle guidelines omkring ernæringen af din dreng ...? Jeg ved at børn kan have laryngo malasi forskellige grader (mild, moderat og svær) og at nogle børn har meget svært ved at spise generelt. Ikke kun flaske men også skemad. Det betyder også at mange af disse børn har problemer med vægtøgning og skal følges tæt af en læge.
Hvis du har fået at vide, at din dreng 'bare' skal ernæres som alle andre børn, så vil det være rigtig fint at du begynder med lidt grød. Du kan starte med en tynd grød af ris, majs, hirse eller boghvede. Og du kan komme lidt frugtmos på som topping. Det kan være mos af f.eks. kogt æble eller pære. Du kan lave grød og mos selv eller du kan købe det industrielt og det vil være helt fint - det kan i dit tilfælde måske være en fordel, fordi de industrielle produkter er meget linde og fine i konsistensen og det kunne man godt forstille sig ville være godt for din dreng.
Start med få skefulde og se hvad han siger til det, om han kan finde ud af det. Lad ham sidde op, når han skal spise - hvis han er stærk nok til det så lad ham sidde i høj stol, ellers kan han sidde i en skråstol eller på dit skød. Øg ham langsomt og når han begynder at kunne spise en lidt større mængde grød og det går fint med at finde ud af teknikken og synke det, så begynder du at give ham to gange dagligt. Her kan du så bibeholde grød formiddag eller frokost og begynde at introducere lidt grøntsagsmos om aftenen. Gode grøntsager at starte med er f.eks. kartoffel, gulerod, blomkål og broccoli. Igen kan du lave mosen selv eller du kan købe mos på glas.
Sammen med sin skemad kan du give ham lidt vand at drikke. Og ved siden af skal han så fortsat have sine flasker med mælk.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen: Flaske med mme
Formiddag: Flaske med mme og puttes til formiddagslur
Frokost: Grød med frugtmos, vand af kop
Evt. flaske med mme og puttes til middagslur
Eftermiddag: Flaske med mme
Aften: Grøntsagsmos, vand af kop
Puttes til natten med en flaske med mme
Sen aften: Flaske med mme
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske