Brev:
Putning og falsk strubehoste
9. juni 2008
Alder:
15 mdr.
Putning og falsk strubehoste
Hej Helen
Tak for godt og brugbart svar sidst.
Vores søn er nu 15 måneder gammel. Han sover stadig ikke så længe/meget som de fleste andre.
Vi fulgte tid råd og samlede hans søvn til to lure om dagen. Jeg ammede ham om aftenen til han var knap et år. Efterfølgende begyndte hans far at putte ham om aftenen og tage ham om natten når han vågnede. Og det er vores oplevelse at det er nemmere for ham at "give slip" og falde i søvn, når jeg ikke er ind over.
Han er i god udvikling, stadig glad, og trives. Han har en god appetit og er meget nysgerrig på livet, andre børn, mennesker og dyr.
Vi skriver fordi at vores søn fik falsk strubehoste for knap halvanden måned siden. Og han er rask i dag, og har været det godt en måned. MEN når han græder mere end fem minutter fremprovokerer det søløvelyden og han kan få vejrtrækningsproblemer og vågne igen senere med søløvehoste.
Så vi forsøger at sørge for at han ikke græder, hvis det overhovedet kan undgås. Han er tilset af læge tre gange indenfor perioden, og der er ikke noget i halsen, eller på lungerne. Der er "bare" den her tendens til falsk strubehoste.
Vi puttede vi ham i sengen, nogle aftener tog det kort tid for ham at falde i søvn, andre gange lang tid. Efter han blev syg puttede vi ham i barnevognen, blandt andet for at hjælpe ham med at få vejret ved hjælp af hævet hovedgærde.
Når vi i dag forsøger at putte ham i sengen, græder han. Han græder så han får falsk strubehoste. Det er et problem for os.
Vi har forsøgt at samle han to lure til en for at gøre ham så træt at han kan sove omkring 19.30 - 20.00. Han er 15 måneder, han bliver ikke passet ude endnu. Hvis han blev det, ville man i flere institutioner forsøge at få ham til at sove en gang om dagen, efter frokost.
Han vågner klokken 6, ofte. Vi kan trække den til klokken 10-11 stykker med at putte ham. Af og til falde han i søvn igen om eftermiddagen, specielt hvis han kun har sovet en time eller derunder om formiddagen. Vi putter ham omkring klokken 20. Han falder i søvn et sted imellem 20.30 og 22.30.
Han sover om natten og vågner ofte en gang eller to, hvor han lige skal have noget at drikke og lægge og puttes igen. Som ofte er det hurtigt overstået.
Hvornår er det rimeligt at holde et barn vågent, når det er træt, - køre det ind på en lur? Børn er individuelle, vi tænker der er en rettesnor i forhold til alder.
Har du et forslag til hvad vi kan gøre i forhold til at vi ønsker ham retur til putning i hans seng om aftenen? I stedet for barnevognen.
- og hvis det ikke kan lade sig gøre, så tænker jeg at vi må tage den senere, en dag, når hans falske strubehoste er helt gået væk.
Som det er nu, sover han enten en eller to gange om dagen.
Han bliver puttet i sin barnevogn om aftenen, og båret i seng når han sover. Det kan tage op til to, i værste fald tre timer før han sover, og det synes vi er al, al for lang tid.
Resultatet er også at han er træt næste morgen, og endnu sværere at få ind i en rytme.
Vi håber du kan hjælpe os.
På forhånd tak.
Med venlig hilsen
En mor