Svar: Amning og modermælkserstatning - 8 mdr.
9. juni 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Lula
At sikre barnet mælk handler ikke kun om at sikre mælk men også om at sikre barnet væske. Derfor kan man ikke udelukkende erstatte amninger eller flasker med grød og mos og så bare energiberige dette ved at komme ekstra mme i ... Det er også begrænset, hvor store mængder mme man kan bruge i grød og mos, hvis maden skal have en rimelig fast konsistens. Så mælk i mad kan ikke udelukke amning eller mme af flaske:o)
Men med den alder din datter har nu, vil det være helt fint at amme hende 3 gange dagligt og så bruge mme i grød og mos, så hun på den måde dækkes lidt ekstra ind. Ved siden af skal hun jo så have sine hoved- og mellemmåltider og vand af kop.
En plan kunne se således ud:
Tidlig morgen: Amning og sove lidt videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: ½ banan eller anden frugt, frugtmos eller frisk frugt, ½ bolle med smør, lidt ost osv. Vand af kop
Puttes til formiddagslur uden amning
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, rester fra aftensmaden og følge efter med lidt grøntsagsmos så hun får nok til at blive mæt. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur - nogen vælger også at springe denne amning over og i stedet amme sen aften.
Eftermiddag 16: Kan så småt begynde med lidt tykmælk med frugtmos eller lignende, ½ banan eller anden frisk frugt, ½ bolle med smør, vand af kop. Surmælksprodukt er et alternativ til amning om eftermiddagen og tæller også med i mælkeregnskabet.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Fortsat mad der er moset og mad i stykker, vand af kop.
Nogle familier vælger at supplere med en lille godnatgrød i denne alder.
Puttes til natten med amning mellem 19-20
Sen aften 23-24: Evt. amning, det afhænger helt af hvorvidt hun er ammet i løbet af dagen og om hun kan sove igennem uden.
Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre og giver en idé om hvordan en dag kan skrues sammen, så der er plads til både skemad, familiemad, mælkeindtag osv.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske