Svar: Bange for at hun får maden galt i halsen
9. juni 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Mathilde
Alle forældre er bange for at deres barn skal få maden galt i halsen og blive kvalt, men det er utroligt sjældent at der sker noget og hvis det endelig viser sig at din datter fejlsynker, så er du nødt til i første omgang at se om hun ikke selv er i stand til at hoste maden op. Hvis hun ikke er det og du er bange for at hun ikke kan få vejret, så må du naturligvis hjælpe hende og gå igang med førstehjælp - men som sagt er det meget sjældent nødvendigt.
Du skal i forhold til din datters alder fortsat tilbyde hende skemad som er lind og fin i konsistensen. Havregrød er nok den groveste grød vi kan lave og hvis du synes den er for grov til hende, så kan du evt. købe en industriel babygrød - de er altid meget finde i konsistensen. Det samme gælder, hvis du føler det er svært at lave grøntsagsmosen lind nok - så kan du købe mos på glas.
Ellers må du meget gerne blende alle slags grøntsager og give hende dette. Lige netop kartoffel kan ikke blendes, men alt andet kan sagtens og det er vigtigt at du med den alder hun har nu virkelig forsøger at tilbyde så stor variation som muligt. Du kan lave grøntsagsmos af: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv.
Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Hun må meget gerne få det men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum.
Hvis I får lidt sovs og du har brugt sødmælk til denne, så må du også gerne give hende lidt sovs på hendes mos, igen så maden smager af noget. Samtidig må du meget gerne begynde at give hende brødskorper, agurkestænger og lignende i hånden, da det stimulerer hendes mundmotorik og samtidig også lærer hende at det man putter i munden kan smage af noget og smage forskelligt - så hun på den måde får en nydelse og god oplevelse.
Det at styrke hendes mundmotorik, lade hende sidde med en brødskorpe, opbløde den med spyt i munden osv. er en god øvelse for netop at finde ud af at få maden bearbejdet med munden. Du skal naturligvis kun give hende noget, når du har hende under opsyn, når I sidder sammen ved bordet.
Det er en god idé at tilbyde hende agurk - her kan du skære en skive som er ca 1½-2 cm tyk, fjerne kernerne i midten så der er et hul og så sætter du agurkeringen på hendes tommelfinger. Det kan hjælpe hende til bedre at holde fast.
Du kan også købe et helt mørkt rugbrød, skære nogle stammer som du så rister inde i ovnen, så de er lidt hårde og ru på ydersiden og stadig lidt bløde i midten. En rugbrødsstamme er guf at sidde og gnaske i. Og har du en dag en endeskive fra et godt brød du har købt, så må hun også gerne få dette.
En appelsinbåd er blød og her kan hun sidde og sutte saften ud, det vil hun sikkert også nyde, modsat er æble meget hårdt og her kan hun nemt knække et stykke af, så lad være med at give hende dette i første omgang.
Med hensyn til hendes lyst til skemad, så tænker jeg altså at du skal forsøge at variere hendes tilbud mere, give mere og mere forskelligt og det skal appellere til hende både i smag og i farver. Brug forskellige farver mos, - frugtmos kan være gul, orange, rød (pære, abrikos og jordbær) - grøntsagsmos kan være grøn, orange (ærter, gulerod) osv.
Og så skal du hjælpe hende med at holde fokus. Nogle børn er utroligt meget på, kigger sig omkring, reagerer på mindste lyd - drejer hovedet efter det, - de fanger ligesom alt. Hvis din datter er sådan en pige, som er rigtig meget på, så kan det være svært for hende at holde koncentrationen omkring skemad og det skal du hjælpe hende med.
Sæt hende i den høje stol foran dig, hold skålen med mad i den ene hånd og skeen i den anden, fang hendes opmærksomhed og brug din mimik og dine lyde. Hun skal spejle sig i dit ansigt, så lad være at lægge bånd på dig selv, men prøv at åbne munden, så hun også gør det og så ind med skeen. "Hej skatterpige, mmm, mam mam mam, mmm dejligt mad" - åbne munden, ind med skeen, synke og igen "mmm, mam mam" - åbne munden, ind med skeen, synke. Sådan bliver du ved i en lind strøm.
Når hun bliver fanget af noget, så vis hende at du hører det, giv hende den pause, giv hende lidt at drikke og fang hendes opmærksomhed igen "hov, ja det var lige storebror der legede med en bil - brr, brr siger bilen", "skal du have lidt vand, det var godt", "er du klar igen, skat, se her, mmm mam mam" - åbne munden, ind med skeen... hele tiden hjælpe hende til at holde fokus om det, det drejer sig om.
Det er helt fint, hvis hun kun spiser ½ dl, lidt har også ret, så lad det være med det. Det er dog en god idé at du nu begynder at give hende skemad 3 gange dagligt og følg så efter med en amning, så hun er fyldt op, får den ekstra væske og sover godt. Skemaden først og amningen bagefter.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 05-06: Amning og sover lidt videre
Morgen 8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Får lidt frugtmos, f.eks. sveskemos, det er godt til at holde maven igang. Hold igen med f.eks. banan. Vand af kop. Giv hende også lidt appelsinbåde, brødskorper eller måske lidt melon eller lignende at sidde med i hånden.
Ammes og puttes til formiddagslur ca kl. 10
Frokost 12: Øllebrød eller gerne grøntsagsmos, hvor du, når det fungerer bør begynde med lidt kogt kød eller fisk. I kan lave mosen selv, men du må også meget gerne købe mos fra glas - det kan mange børn godt lide, og det vigtigste er at hun spiser. Vand af kop. Tilbydes også her agurkestænger, ristede rugbrødshumplere eller lignende i hånden at sidde med
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag ca kl. 15.30-16 Ammes
Sen eftermiddag: Begynder evt. at kunne undvære powernappen her
Aften 18: Grøntsagsmos og stille og roligt mere og mere af jeres mad. I må give hende næsten det hele og hvis hun f.eks. hører til de børn som ikke bryder sig om kartoffel, så lad være at lave mosen med det, men lav grøntsagsmos af alt muligt andet. Rodfrugtsmos kan mange børn f.eks. godt lide. Brug som sagt lidt sovs, lidt af de milde krydderier som timian, oregano og lignende må hun gerne få. Hvis I f.eks. lave en tomatsovs til noget pasta, så må hun meget gerne få lidt af det på sin mos. Giv igen brødskorper, agurk og lignende i hånden, som hun kan sidde og gnave i imens I andre spiser.
Vand af kop.
Ammes og puttes til natten mellem 19-20. Tidspunktet afhænger af hvorvidt hun powernapper sen eftermiddag eller springer denne over.
Sen aften 24: Ammes
Nat: Forsøge at undvære amning, så hun ikke ammes fra kl. 24-05/06.
Og så skal du naturligvis også lige have lidt at vide om førstehjælp, når og hvis barnet får noget galt i halsen og dermed får vejrtrækningsproblemer:
Hold din hånd på panden og bøj barnets hoved let bagover. Se om du kan se noget i munden på barnet og fjern det med en finger uden at komme til at presse det længere ned i halsen.
Hvis du mistænker at dit barn har et fremmedlegeme i luftvejene og dit barn endnu ikke er bevidstløst, så kan du give 5 hårde stød mellem skulderbladene, mens barnet enten ligger på gulvet ved siden af dig eller ligger over din arm eller over dine lår. Spædbørn kan ligge på maven på "redderens" ben med hovedet nedad.
Hos større børn kan gives fem stød/klem i maven lige over navlen med stødretning opad. Lignende manøvre kendes under navnet ”Heimlich’s manøvre”, hvor man presser sine hænder hårdt og hurtigt ind i maven med retning opad, mens man selv står bagved personen.
Hvis dit barn ikke trækker vejret og er bevidstløs, så læg dit barn ned på gulvet eller på bordet. Hold den ene hånd på panden, som beskrevet ovenfor og hold den anden hånd på underkæben, som du løfter opad.
Ved mindre børn, det vil sige børn under 1 år, vil hovedet som regel skulle holdes i neutral position for at opretholde frie luftveje.
Placer dit hoved få cm fra barnets mund og se ned på brystkassen om den hæver sig, lyt efter vejrtrækningslyde og føl efter bevægelser.
Hvis der er behov for at tilføre barnet luft, så brug mund-næse metoden til børn under 1 år. Den udføres ved at anbringe sin mund over barnets mund og næse. Mund-mund metoden kan bruges til børn over 1 år. Her anbringer man sin mund over barnets mund og klemmer med to fingre om barnets næse, når man puster.
Der gives fem effektive indblæsninger. Det kan være vanskeligt at give indblæsninger til et lille barn, stille og roligt - se efter at brystkassen hæver sig når du puster.
Du skal hele tiden sikre dig om du kan se barnet bevæge sig, har det vejrtrækning, hoster det. Det hjælper ikke at måle pulsen, da det sikkert er din egen puls du vil mærke. Hvis der ikke er nogen reaktion fra barnet, skal man begynde at give hjertemassage.
Børn under et år: To fingre midt på brystbenet. Der gives 15 tryk og to indblæsninger. Er man alene, eller ikke sundhedsuddannet gives 30 tryk og to indblæsninger
Børn over et år: Én hånd midt på brystkassen. Der gives 15 tryk og to indblæsninger (30:2 hvis man er alene).
Og så skal du naturligvis tilkalde hjælp. Og jeg vil også sige at hvis du er alene og der er gået 1 minut og du ikke kan få liv i dit barn, så skal du bare ringe 112. Hellere en gang for meget end en gang for lidt. Så kan du efterfølgende gå igang med førstehjælp.
Det er som sagt meget sjældent nødvendigt at give førstehjælp til børn fordi de har svært ved at kapere deres skemad, men nu ved du hvordan og kan måske være lidt mere rolige eller .....? :o)
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske