Svar: Mad hvor ofte? Samt banan, vand og afføring
9. juni 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Christina
Tillykke med 5 måneders dagen:o) De spørgsmål du stiller i dag findes der desværre ikke noget endegyldigt svar på - det hele afhænger helt af det enkelte barn og ofte af en fornemmelsessag ...:o)
I forhold til hvor ofte du skal give Victor mad, så tænker jeg at det vil være relevant med 2 måltider skemad dagligt, med den alder han har nu - det vil sige et grødmåltid til frokost og et måltid grøntsagsmos til aften. Jeg kan dog se at du allerede er begyndt at tilbyde skemad 3 gange dagligt og det må du også gerne - du skal så bare holde mængden nede - det bør ikke være mere end 1/2 til 3/4 dl. grød eller mos han får dagligt. Det må ikke fylde for meget, der skal stadig være plads til mælken og han mave må ikke stoppe ... :o)
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre i mors seng. Har evt. behov for en ekstra morgenamning at vågne på inden I står op og dagen begynder.
Formiddag 9: Grød af ris, majs, hirse eller boghvede, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop
Ammes og puttes til formiddagslur 9.30-10. Sover måske 1-1½ time
Frokost 12: Grød eller grøntsagsmos, vand af kop. Det er fint med frugtmos, men brug det så vidt muligt som topping på en grød, så han ikke fra begyndelsen kun vil spise det meget søde ...
Ammes og puttes til middagslur mellem 13-14 og sover her 1½ time igen.
Eftermiddag 16: Ammes
Sen eftermiddag, powernapper evt. ½ times tid. Alt efter hvor sent og hvor lang denne sidste lur er påvirker det tidspunktet for putning om aftenen.
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop. Ammes efterfølgende
Puttes til natten med en flaske vælling mellem 19-21 - tidspunktet afhænger som sagt af, hvor længe og hvor sent han har taget sin tredje lur.
Sen aften 23-01: Ammes og her vil tidspunktet naturligt afhænge af hvor sent han er puttet til natten og dermed har fået sin vælling.
Nat 24/01-05/06: sover uden at få mælk
Med hensyn til indtag af banan så kan nogle børn spise masser af dette uden problemer og andre får hård mave bare de har spist ½ banan. Generelt gælder at børn skal tilbydes variation og at du således ikke kun skal give ham banan, men tilbyde mange forskellige slags frugtmos. Hvis det skal være nemt og praktisk så køb frugtmos på glas.
Han skal tilbydes vand sammen med sin skemad og på den måde lære at drikke vand af kop. Vand er den bedste tørstslukker og det er en god idé at lære ham at drikke vand. Der er ikke nogen bestemt mængde på, du kan give ham ½ dl. vand til sin mad og ½ dl. som tørstslukker en gang imellem, når det er varmt og han virker til at have behov for det - men ellers skal han ammes og have lov til at komme til brystet, når han beder om det - han er jo stadig ikke ret gammel:o)
At hans afføring ændrer konsistens er meget normalt. Det kan nogle gange virke som om at det går igennem systemet som det bliver spist - man kan næsten se hvad del der er grød, banan og grøntsagsmos... Det vigtigste er at maven fungerer og at han har det godt:o)
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske