Svar: Hård afføring og skemad
9. juni 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Annette
Det er dejligt at din dreng er så aktiv motorisk, det må alt andet lige have en positiv effekt på hans lille mave:o)
Derudover tænker jeg at det er rigtig godt, at han nu er blevet 6 måneder gammel, fordi det giver helt nye muligheder for at forsøge at regulere hans mave lidt mere via kosten. Det er rigtig fint at bibeholde Medilax (laktulose) dagligt, så maven fortsat bliver holdt godt igang og det er helt okay at I har øget ham i mængde.
Derudover tænker jeg at havregrød, øllebrød og flerkornsgrød er rigtig godt og I skal forsøge kun at give grød 1 til max 2 gange dagligt - derudover skal han have grøntsagsmos.
I må meget gerne lave mos uden kartoffel, hvis I har på fornemmelsen at han ikke bryder sig om dette og hvis han er til det lidt søde, så prøv med en mos af gulerod, ærter, majs og lignende søde grøntsager. Rodfrugtsmos er ofte også et hit - det kan I også lave selv, eller I må meget gerne købe grøntsagsmos på glas og give ham det.
Derudover skal I igang med lidt kogt kød og fisk og han må nu også gerne få lidt mad i hånden, som han kan sidde med selv. Hans opkastninger og gylp kan godt tillægges at han har forstoppelse og netop derfor er det rigtig vigtigt at holde gang i den mave.
Væske har også stor betydning og da han indtager ca 1000ml mme dagligt ved siden af sin skemad, så tænker jeg at I måske skulle prøve med en flaske vand - altså simpelthen forsøge at udskifte den ene flaske mme med en flaske vand, for at se om det kan hjælpe på hans mave. Jeg synes ikke I skal give ham fennikelte - men kamillete vil være okay, eller også bare en flaske med kogt vand evt. med lidt sukker. Jeg ved af erfaring at børn med et stort mælkeindtag og problemer med hård mave nogle gange kan have glæde af at en enkelt flaske udskiftes med vand ... Det er et forsøg værd. At udskifte en flaske mælk med vand må man naturligvis kun gøre, når man er sikker på at barnets behov i øvrigt bliver dækket ind :o)
Hvis han ikke vil tage sit vand, er der naturligvis ikke noget at gøre ved det ...
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen: Flaske
Morgen: Havregrød, vand af kop
Formiddag: Frugtmos og frisk frugt i hånden, det kan være appelsinbåde, melon, ferskner eller lignende blød frugt. Hold igen med banan som kan virke lidt forstoppende og varier tilbuddet af frugtmos så han får sveskemos, abrikosmos, jordbærmos osv. Vand af kop
Puttes til formiddagslur evt. med en flaske mme
Frokost: Grøntsagsmos med kød eller fisk, - det kan være hjemmelavet mos eller mos fra glas, tilbydes lidt brødskorper, agurkestænger eller lignende i hånden. Vand af kop.
Puttes til middagslur med en flaske
Eftermiddag: Frugtmos og frisk frugt i hånden, samme princip som om formiddagen. Den ekstra frugt gives for at holde gang i maven, vand af kop og evt. flaske
Powernap sen eftermiddag springes over
Aften: Øllebrød eller grøntsagsmos med kød eller fisk. Varier mellem dette hver anden dag og udgangspunktet bliver stille og roligt mere og mere af jeres mad, det kan være lidt sovs på mosen eller indmaden af en frikadelle som moses ned i grøntsagerne. Tilbydes igen lidt brødskorper, agurkestænger eller lignende i hånden. Vand af kop
Puttes til natten med en flaske
Sen aften evt. flaske - se på det samlede mælkeindtag, vurder om det evt. kunne være nok med en flaske kogt vand her - I kan også bibeholde mælken her inden natten og så evt. tilbyde ekstra vand i løbet af eftermiddagen ...
Nat behøver han ikke længere mælk
Det gør ikke noget at han til måltiderne kun spiser 1/2 til 1 dl. grød eller mos - det vigtigste er at han spiser lidt og at I nu begynder at tilbyde lidt skemad fast 3 gange dagligt samt frugt som mellemmåltider - ligesom jeg kan forstå at I også allerede forsøger. Men den større variation skulle gerne kunne give en ændring.
Jeg håber ovenstående hjælper jer lidt videre og at der snart kommer godt gang i jeres drengs mave:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske