Svar: Gylper pludselig, hvorfor?
9. juni 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Julie
Du skal være opmærksom på om du tilbyder Simon lidt for store mængder mad. Jeg ved du tidligere har fortalt at han let kunne spise 2-3 dl. grød eller mos og jeg tænker at du måske skal forsøge at skrue indtaget af dette lidt ned.
Flasken du så følger efter med skal naturligvis ikke være så stor, at det også kommer retur, så er det måske ved at være tiden at du ikke følger efter med flaske eller amning, men lader Simon nøjes med sin grød og mos og så derudover vand af kop. Mælk (flaske/amning) skal han så have på andre tidspunkter - tidlig morgen, eftermiddag, aften og sen aften og hvis han her så indtager 150-200ml af gangen, så bliver han fint dækket ind med kun 4 flasker og skemaden ved siden af.
Børn kan også begynde at gylpe meget, hvis de har problemer med forstoppelse og det er derfor vigtigt at du sørger for at holde Simons mave godt igang. Nu hvor han er 6 måneder kan du regulere hans mave mere via kosten, tilbyde flere grovere grødtyper, samt masser af forskellig grøntsagsmos, som kan have en positiv effekt.
Men min umiddelbare tanke er altså at hans pludselig gylpen skyldes et stort indtag af mad og mælk. Man kan naturligvis ikke udelukke en maveinfektion, men du beskriver jo en dreng som i øvrigt trives, ikke har tegn på feber eller utilpashed generelt.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske