Brev:
Fortsat problemer med putning
8. juni 2008
Alder:
6 mdr.
Fortsat problemer med putning
Kære Helen
Jeg skriver allerede til dig igen, da jeg simpelthen er så frustreret over ikke at kunne få min datter til at sove om aftenen. Du skrev til mig, at jeg skulle prøve at amme hende i søvn og det har jeg prøvet igennem lang tid, men uden held. Det tager kun ca. 5 minutter at amme hende, hvilket det altid gjort og på den tid når hun ikke at falde til ro. Det er kun om natten når hun vågner at amning kan få hende til at sove videre.
Yderligere vil hun ikke tage flaske, sikkert fordi hun er fuldammet i 6 mrd. Jeg prøvede at introducere flasken for et stykke tid siden, men hun tager den ikke (har prøvet forskellige mærker). Dette også med henblik på, at far kan give hende flaske om aftenen når jeg begynder på arbejde. Jeg er nemlig sygeplejerske og arbejder også om aftenen.
Jeg har prøvet at give hende godnat grød, men hun vil ikke have det. Jeg tror således ikke, at hun er sulten. På mig virker det som om hun ikke kan lukke skodderne ned, fordi hun simpelthen ikke vil gå glip af noget. Hun er også meget på om dagen og er en utrolig opmærksom pige.
Jeg skrev til dig, at jeg var begyndt at gå til og fra, når jeg havde lagt hende i seng, men at det gjorde hende ked af det. Jeg begyndte fordi det tager meeeeget lang tid at putte hende fordi hun vil lege og snakke når jeg sidder hos hende. Nu sidder jeg så hos hende igen og nu tager det igen 1-3 timer før hun finder søvnen. Hvad pokker skal jeg gøre. Jeg giver hende så meget nærhed og tryghed at jeg nogen gange tænker om det er for meget og det var også derfor jeg har forsøgt at gå til og fra.
Hvis hun ligger hos mig i min seng mosler hun bare rundt og triller og ruller i sengen og synes, at det er sjovt og det falder hun jo ikke til ro af.
Ammes i søvn funger heller ikke. Jeg nusser hende og siger shh og nat nat, men det hjælper ikke. De få gange hvor hun falder "hurtigt" i søvn for eksempel efter 1 time, så vågner hun igen efter ca. 30-60 minutter og er klar på sjov igen. Jeg sidder i en stue ved siden af og skynder mig ind til hende for at fastholde hende i søvnen, men det hjælper de fleste gange ikke.
Vi er kørt rimelig fast i denne dumme rutine og jeg synes jeg har prøvet alt. Jeg er bare så træt at aldrig at have noget aftentid til mig selv (skal siges at ved far er det det samme cirkus) og jeg forstår ikke hvorfor hun ikke vil sove, da hun jo tydeligvis er træt.
Den anden dag var vi i byen, hvilket sker meget sjældent efter vi har fået vores datter. Vi puttede hende i barnevognen om aftenen og hun sov efter ca 15 min og indtil vi skulle hjem ved midnat. Jeg har overvejet at gøre det samme herhjemme, men jeg ved, at det ikke er en holdbar løsning.
Jeg synes der meget forskel på hvor meget hun søger brystet om natten. Nogle gange får hun sidste gang kl. 23, andre gange får hun 2 gange om natten (nu er det jo også meget varmt i vejret). Hvornår kan jeg droppe natamningerne helt? Skal jeg så vække hende fx kl 23 hvis hun sover? Eller først give hende når hun selv vågner?
Jeg ved at det er vigtigt at have struktur på dagen, men jeg synes at det er svært at give mad + amme på de samme cirka tidspunkter hver dag, da der er meget forskel på hvor længe hun sover om dagen.
Vores dag
Kl 06. står op. Kan ikke sove længere. Ammes nogle gange her afhængig af, hvornår hun sidst har fået. Ellers får hun havregrød.
08. Ammes. Puttes til lur. Sover her mellem 1-3 timer
10- 11.00 frugt eller frugtmos
12.30 frokost. Forskellig slags grød. Puttes herefter til middagslur. Sover 1-2 timer
14-15.00. Frugt. Ammes
17.00 evt powernap. Middagsmad. Får grøntsagsmos med lidt kød.
19.00 Ammes. Godnat
20.00 Ammes ofte igen i håb om at falde i søvn
Sen aften ammes
Hun sover i gennemsnit 3 – 4 timer i løbet af dagen.
Ammes hun for meget. Hun spiser ofte kun ½ dl grød eller mindre til måltiderne. Har svært ved at fornemme når hun er sulten. Har ingen præcis vægt på hende, men ved 5 mrd. vejede hun 6,6 kg og var 66 cm lang, så hun er vel som hun skal være.
Sikke en smøre - jeg håber, at du kan finde hoved og hale i brevet :0)
Kærlig hilsen
Malene