Svar: Mad mad mad...
7. juni 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Sanne
Nu hvor din datter er blevet 6 måneder er det rigtig vigtigt at I kommer igang med meget mere mad og her tænker jeg på masser af smag, forskellig konsistens, mad til faste tidspunkter osv. og så skal du have trappet amningen gevaldigt ned. Din datter drikker så meget mælk hos dig, at det naturligt tager pladsen og lysten til skemad væk.
Det er vigtigt at du tilbyder din datter skemad 3 gange dagligt og det betyder i første omgang ikke noget om hun spiser 5 skefulde eller en dl. Det vigtigste er at der er helt faste regler og rutiner omkring det. Dertil kommer at hun ikke skal ammes før hun får skemad og hun skal have mad i hænderne, små mellemmåltider osv.
Da hun tydeligt viser interesse for at sidde med lidt mad i hænderne og måske også virker lidt interesseret i den mad du selv spiser, så vil det være rigtig godt at du tager udgangspunkt i den mad. Hun må altså gerne få mad som smager af noget og du skal give hende mos af de smagfulde grøntsager og gerne give hende lidt sovs på. Hvis du laver lidt tomatsovs eller lidt sovs generelt lavet med sødmælk, så må hun gerne få lidt af dette på sin mos.
Det er rigtig vigtigt at hun sidder med ved bordet, sidder i høj stol når I skal spise og at I har en rutine omkring dette. Hun skal altså forbinde det at blive sat der med at spise, hun skal ligesom vide, hvad der nu skal ske. Der ligger altså både en rutine i måden maden serveres på, stedet I sidder, maden hun tilbydes og klokkeslettet.
Du kan lave grøntsagsmos af: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv.
Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Hun må meget gerne få det men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum.
Du må meget gerne give hende grød af grovere grødtyper - havregrød, øllebrød og flerkornsgrød. ligesom du også må give hende brødskorper at bide i - det du skal være opmærksom på er hendes intag af gluten. Det er meget vigtigt at dette indtag stiger gradvist i takt med at hun bliver ældre. At give hende både flerkornsgrød, brød og hvedepasta er således nok for meget i forhold til hendes alder nu men en gang imellem må hun gerne få det, du skal bare vurdere det samlede indtag over en dag.
Det er også vigtigt at du tilbyder hende frugtmos af forskellig slags ligesom du kan give hende frisk frugt i hånden at sidde med selv. Det er her en fordel med de lidt blødere frugttyper - et stykke melon, appelsin, blommer, ferskner, kiwi osv. kan være godt at forsøge med.
Og så skal hun have kød og fisk i sin grøntsagsmos. Kylling, kalkun, svin, kalv, lam, okse, and osv. kan gives og det er en god idé at koge det eller lave det i ovn. Du kan også give hende indmaden af en stegt frikadelle (kød eller fiskedelle) og generelt er det en god idé at lade hende få mad, som tager udgangspunkt i den mad I voksne spiser. Det er således rigtig fint at give hende lidt "boller i karry", ligesom du også kan give hende millionbøf eller bolognese, hvor kødet har stået og småsimret i sovs, det må hun gerne få lidt af på sin grøntsagsmos.
Fisk er især laks, sild, makrel, rødspætte, torsk. Det kan på samme måde laves i ovn eller koges - du kan også bruge tun fra dåse eller iblande lidt sildepostej i grøntsagsmosen, hvis det en dag skal være lidt lettere og mere praktisk.
Og skal det være ekstra nemt, så må du også gerne købe middagsretter på glas. Det vigtigste er at hun nu kommer igang med at spise.
Du skal hjælpe hende med at holde koncentrationen omkring skemad og selve situationen - at nu skal I spise.
Sæt hende i den høje stol foran dig, hold skålen med mad i den ene hånd og skeen i den anden, fang hendes opmærksomhed og brug din mimik og dine lyde. Hun skal spejle sig i dit ansigt, så lad være at lægge bånd på dig selv, men prøv at åbne munden, så hun også gør det og så ind med skeen. "Hej skatterpige, mmm, mam mam mam, mmm dejligt mad" - åbne munden, ind med skeen, synke og igen "mmm, mam mam" - åbne munden, ind med skeen, synke. Sådan bliver du ved i en lind strøm.
Når hun bliver fanget af noget, så vis hende at du hører det, giv hende den pause, giv hende lidt at drikke og fang hendes opmærksomhed igen "hov, ja der var lige en bil ude på vejen, brr sagde den", "skal du have lidt vand, det var godt", "er du klar igen, skat, se her, mmm mam mam" - åbne munden, ind med skeen... hele tiden hjælpe hende til at holde fokus om det, det drejer sig om.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes i mors seng og sover således lidt videre.
Forsøg at springe morgenlur over så I i stedet kan nøjes med kun en formiddagslur
Morgen/formiddag 8-9: Havregrød med frugtmos, vand af kop
Ammes og puttes til formiddagslur 9.30-10, sover her en times tid.
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop. Tilbydes agurkestænger, brødskorper eller lignende i hånden.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13. Tidspunktet og længden af denne lur varierer naturligt efter hvor lang en formiddagslur hun har taget - sover måske her et par timer
Eftermiddag 15.30-16: Tilbydes lidt frugtmos, frisk frugt i hånden at sidde med og vand af kop
Ammes og puttes til sen powernap - sover måske kun ½ times tid. Mange børn begynder i øvrigt ofte at kunne springe denne lur over, men det lyder ikke umiddelbart til at være tilfældet for din datter.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad. Vand af kop
Puttes til natten kl. 19-20 med amning eller en flaske vælling
Sen aften 23-24: Amning eller en flaske vælling
Nat 24-05/06: Behøver ikke længere bryst midt nat.
Som du kan se skal der hos jer ske rigtig meget nu. Planen for dagen skal fungerer med måltider, betydeligt mindre amning, 2 lure + evt. en powernap, mere familiemad osv.
Jeg håber at ovenstående hjælper dig videre på vej:o) Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske