Brev:
Vores aftens-mareridt
6. juni 2008
Alder:
9 mdr.
Vores aftens-mareridt
Hej Helen.
Vores dreng er nu 9 ½ måned. Han kravler sikkert og hurtigt og forsøger også at komme op at stå. Han er godt med på alle fronter og er frygtelig nysgerrig.
Indtil for 3 uger siden foregik putning til nat uproblematisk. Efter det sædvanlige ritual (det samme altid) med nattøj, sang, mælk osv faldt han i søvn i egen seng efter ca 20 min. Pludselig en dag for de her 3 uger siden begyndte han at mosle rundt i sin seng; sætte sig op, stille sig op, ligge på alle 4 og gynge frem og tilbage, så sengen rykkede rundt osv osv. Vi gik med jævne mellemrum ind til ham, lagde ham ned, sagde godnat og puttede dynen om ham. Men han sad allerede op, inden vi nåede ud af værelset igen.
Siuationen er nu blot forværret... han bliver ked af det, når vi lægger ham ned og selve seancen kan efterhånden vare i op til halvanden time, og vi slutter dagen af på denne kedelige måde. Vi er ved at være slidte og synes bare at det for hver dag bliver værre. Når han endelig er faldet i søvn, vågner han ofte og er meget ked af det. Falder dog i søvn igen uden egentlig at være vågen, når vi nusser ham.
Vores dag ser nogenlunde således ud:
(da han altid har været lidt kompliceret hvad angår mad, så beskriver jeg ikke dette så meget - han spiser dog det han har brug for og vejer godt, 11,6 kg)
06.30 står vi op
(morgenmad og evt flaske)
09.30 - 11 formiddagslur
(frokost eller lign)
14.30 - 15.30 sen lur
frugt + aftensmad + mælk
19.30 - 20 puttes til nat
sover ca halvanden time senere...
Vi forsøger at være konsekvente, når han ikke vil sove. Viser ham, at vi er der, men han får ikke lov til at vinde kampen ved at vi bliver siddende til han sover. Er det en forkert tilgang?
Han virker mere vred end ked af det, når han ikke vil sove. Han er træt, når vi putter ham, falder ofte i søvn i vores arme, når han får sin sidste flaske, men vågner når han skal ned i sin seng.
Når han puttes til søvn om dagen, protesterer han indimellem, men sjældent mere end 5 min. Selen i barnevognen hjælper ham med at holde sig i ro. vi har været så langt ude, at vi overvejer at bruge den om aftenen også...?!
Håber, du kan give nogle gode råd - dem kan vi efterhånden bruge.
Tusind tak :-)
Andreas´ forældre