Svar: Svær at få til at sove om aftenen - 10 mdr.
30. maj 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Mette
Når jeg ser din plan for dagen så tænker jeg at din datter umiddelbart sover rigtig godt. Du fortæller at hun kommer i seng kl. 20 og at hun står op mellem 7-7.30. Det svarer reelt til at hun her skulle sove 11-11½ time om natten. Om dagen sover hun 2 lure på 1½-2 timer altså mellem 3-4 timer dagligt. Det giver et samlet søvnbehov på 14-15½ time ...
Jeg kan faktisk godt forstå at hun ikke vil sove allerede kl 20, men holder den gående et par timer ekstra - hendes søvnbehov er måske kun 13 timer og når I putter hende om aftenen er hun simpelthen ikke parat til at sove. Om dagen falder hun fint i søvn, fordi hun der er træt og I rammer det rigtige tidspunkt ...
Nogle børn sover mere end andre og jeres datter kan således sagtens høre til de børn som ikke har behov for helt så meget søvn. Jeg ved godt du skriver at hun virker træt om aftenen, pylrer, gnider øjne osv. men det kan jo godt være en reaktion på al den aktivitet hun har lagt for dagen. Hun er naturligt træt både fysisk og mentalt, men ikke træt nok til egentlig at gå i seng.
Det kender du også fra dig selv, man kan godt føle sig træt og når man så går i seng, så kan man alligevel ikke rigtigt sove. Det er enormt frustrerende og så ligger man der og vender og drejer sig og kan ligeså godt stå op. Det handler om at springe på søvntoget, når det kommer forbi. Hvis man kommer for tidligt, så står man på perronen og venter utålmodigt, rastløst. Hvis man kommer for sent, så er det også galt, så må man vente på at det næste tog kommer og lave noget andet indtil da ...
Man kan derfor diskutere hvad der vil være det rigtige at gøre hos jer. I kan gøre to ting, enten forsøge at afkorte hendes dagslur lidt, så hun sover lidt kortere tid end hun gør på nuværende tidspunk. Mange børn vil f.eks. have det fint med kun at sove en time eller måske kun 45 minutter om formiddagen og så sove 1½ time over middag. Måske fungerer det også bedst med de 2 gange 1½ time og så lad hende endlig sove, men prøv så at putte hende lidt senere om aftenen.
Når I går på værelset og hun viser træthedstegn, så forsøg. Men vågner hun op og protestere, leger osv. så tag hende med ind i stuen igen - simpelthen for at vente på at næste søvntog kommer forbi. Det kan vare mellem 20-40 minutter og så forsøger I at putte hende der.
Hendes søvnbehov kan sagtens ændre sig igen og på sigt vil I sandsynligvis fint kunne putte hende kl. 20 og regne med at hun sover til næste morgen kl 7, men ikke lige nu. Hun er i en fase af sit liv, hvor hun ikke sover tiden væk ...:o)
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske