Svar: Søvn og sut - 14 mdr.
30. maj 2008
Alder:
14 mdr.
Hej med dig
De fleste børn på din datters alder vil gennemsnitligt sove 13-14 timer i døgnet, - at din datter kan nøjes med 12 timer er dog helt okay. Hun lyder til at trives, udvikler sig fint og virker til at kunne selvregulere sit behov for søvn ganske godt.
De fleste børn vil også mellem 12-18 måneder begynde at kunne nøjes med en middagslur dagligt og umiddelbart lyder det som om at det stadig er lidt for tidligt at I forsøger med dette. Din datter står tidligt op og har derfor naturligt brug for at blive puttet til en lille formiddagslur og det er meget fint med kl. 9. Det passer også rigtig godt ind i den rutine der sikkert vil være i vuggestuen.
I takt med at hun starter der og der sker mange nye ting, så vil hun sandsynligvis også ændre søvnvaner. Jeg synes ikke der er grund til at ændre på noget som umiddelbart fungerer rigtig godt.
Med hensyn til sut, så er det en god idé at du stille og roligt forsøger at holde sutten til bestemte ting. Det vil f.eks. være at din datter kun får sutten, når hun skal sove eller hvis hun er ked af det og trøstes bedst med den. Men i løbet af dagen, hvor hun løber rundt, leger osv. skal hun ikke have sut i munden.
At have en sut i munden hele tiden kan ødelægge hendes tænder og børn der går med sut i munden altid kan faktisk også få taleproblemer. Derfor er det vigtigt at holde brugen af sut nede.
I stedet for sutten, må du så forsøge at aflede hende, snakke og støtte ekstra meget på andre punkter. Man skal naturligvis altid forsøge at trappe ned på et tidspunkt hvor barnet viser overskud til dette. Det er således en dårlig idé at trappe ned under sygdom, eller hvis man står og skal flytte, skal køres ind i institutionen eller andet, som naturligt vil påvirke barnets hverdag. Det handler om at finde det rette tidspunkt. Og så tænker jeg også at hun jo stadig ikke er ret gammel, mange børn har sut til de er måske 3-4 år ...
Om natten tænker jeg at sutten automatisk må ryge ud af munden, når hun sover godt så slappes kroppens muskler, kæben falder lidt ned og sutten ryger ud. Hvis hun så vågner af dette, så er det en god idé at hun selv finder sutten i søvne, hvis hun har behov for den - det er ikke dig der som udgangspunkt skal stå op og give hende den. Men det er jo en balance, for I skal jo også alle et eller andet sted sove og komme igennem natten nogenlunde fint og det har naturligvis også noget at sige om det er en enkelt gang midt nat eller om det er flere gange i løbet af natten, at hun har brug for at du giver hende sutten ... På sigt er det dog uholdbart, hvis du leverer denne service, så sover I begge jo utroligt dårligt:o)
Håber mine tanker hjælper lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske