Svar: Kan hun tage skade ved at gå?
11. marts 2004
Alder:
8 mdr.
Din datter lyder til at være en stærk, sund og vilje fast lille pige og min mening er helt sikkert at hvis hun rejser sig og står ved egen kraft og derefter begynder at gå rundt, så kan hun klare dette. Hun har jo kravlet og det lyder helt fint.
Med hensyn til at blive hjulbenet, som skyldes dette ofte magel på D-vitamin, så hvis I bare sørger for at hun spiser godt og varieret og får sine vitaminer, så burde dette ikke blive et problem. Det er dog meget vigtigt at I lader hende selv rejse sig, så hun har styrken i sine ben og ikke bliver pacet til noget hun ikke er klar til.
En skubbevogn vil være en fin idé. Du kan evt. lægge et par tunge bøger eller en mursten i vognen, så den ikke løber fra hende.
Hoppegyngen derimod synes jeg ikke om. Den vil give hende stød op igennem ryggen, hvilket ikke er godt for hende. Det er meget bedre at give hende en babygynge, hvori hun kan gynge frem og tilbage. Det er blandt andet med til at stimulerer hendes balance.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske