Brev:
Kan hun tage skade ved at gå?
11. marts 2004
Alder:
8 mdr.
Kan hun tage skade ved at gå?
Jeg har en datter på 8 mdr. (i dag). På trods af høj vægt (sidst vejet til 9½ kg/5 mdr gammel), har hun gennem vedvarende leg, stimulation og nærvær + allervigtigst en god portion egen-vilje og stædighed, fået lært sig at kravle (for én måned siden) og er nu også begyndt at trække sig op af møbler ved egen kraft - ind imellem tager hun også spæde skridt mens hun "klamrer sig" til dét hun står ved. Kunne sidde helt rank allerførste gang jeg satte hende, 5 mdr. gammel - hun har i det hele taget været meget stærk og stabil.
Mit spørgsmål er; når hun nu udelukkende får lov at rejse sig ved EGEN kraft - hun bliver aldrig holdt for at gå ell. lign. er det så ikke fordi hun er stærk nok til det? Jeg vil jo ikke lade hende gøre noget uhensigtsmæssigt med ryg eller benskader til følge? Kan hun f.eks. risikere at blive hjulbenet?
Vil en skubbe/legevogn (altså selvfølgelig ikke en gåvogn) være god for hende, eller er det for tidligt?
Nu hvor intet er fredet i mit hjem mere : ) - er det så ok at sætte hende i en hoppegynge (efter gld. vejledning med brug max. 10-15 min./et par gange om dagen) eller vil du fraråde det?
Mange tak for svar