Svar: Kost og vitaminer
11. marts 2004
Alder:
11 mdr.
Kære Gitte
Tak for dine pæne ord om min side, jeg er glad for at høre at du besøger den dagligt.
Med hensyn til vitaminer, så synes jeg at du fra et års alderen skal gå over til at købe en multivitamin (tyggetablet). Du kan dele den i kvarte og så kan dine piger godt klare den selv om de ikke har tænder. At vælge tyggetabletter har også den fordel at disse kan fås med calciumindhold. Derved ved du at de dagligt får kalk foruden det de indtager gennem mælk og kost.
Med hensyn til mælkeindtaget, så skal dine piger fra et års alderen kun have ½ liter mælk om dagen. I dette skal du også beregne yoghurt og andre mælkeprodukter. Jeg vil tro at du kan opleve at de får blødere afføring, hvis mælkebehovet mindskes, og de i stedet tilbydes vand og evt. lidt juice.
Du må også meget gerne give dem rosiner, svesker og lignende. Fra et års alderen kan de spise det samme som jer.
Med hensyn til flaske, så er det op til dig at beslutte, hvornår du synes det skal være slut. Du kan ikke regne med at de selv vil vælge dette fra. Det er klart at de jo ældre de bliver også bliver mere og mere bevidste om det, og at det derfor kan blive sværere at få dem vænnet fra, men min mening er dog, at hvis I alle har det godt med en flaske om aftenen, så sker der ikke noget ved at du fortsætter lidt endnu. Lige med hensyn til vælling, så synes jeg dog ikke at der umiddelbart er grund til dette, kan din datter ikke få alm. mælk eller erstatning i stedet?
Fortsat held og lykke med dem.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske