Svar: Besværlig baby
9. marts 2004
Alder:
5 mdr.
Kære Mor & Baby
Din datter er ved at være så stor, at hun begynder at kræver mere selskab, hvilket du jo også mærker.
Hun er som du skriver mere og mere vågen, iagtager sine hænder, begynder at gribe efter sine fødder, drejer hovet efter lyde, hopper på skødet, triller fra mave til ryg og øver sig i at putte ting i munden.
Bevægelege er godt. Grib om hendes hænder og håndled og lad hende selv trække sig op fra rygleje. Lav øvelser med hendes ben og hjælp hende med at trille. Brug dinegen krop og lad hende rulle hen over dig.
Sanserne skal stimuleres. Når hun ligger for sig selv, så sørg for at hun har forskelligt at kigge på, ting af forskellige materialer og med forskellige lyde. Et spejl er interessant, de fåes i forskellige størrelser også nogle som kan stå på gulvet foran din datter, når hun ligger på maven. Ting der hænger ned, som hun kan slå til, ting med knapper, frynser og lignende. Ting som ruller let.
Det er rigtigt at hun sikkert nyder at sidde i skråstol, hvor hun kan følge med i hvad du laver; men hun bør ikke sidde der for længe. Jo mere hun sidder der, jo mere passiv bliver hun, og jo længere tid vil der gå før hun begynder at kunne krybe og dermed bevæge sig efter dig, når hun savner dig. Når du ikke lige er ved siden af hende, så brug din stemme, så hun hører dig. Med den alder hun har er hun begyndt at pludre og hvine og du kan sagtens svare hende, selvom du ikke lige er i nærheden. På den måde lærer hun at du er der og hun føler sig ikke forladt.
Med hensyn til mad, så ser det fint ud. Hvis du mener at hun mangler mælk, så kan du evt. lave grød og mos på mælk. Med hensyn til amning om natten, så har mange børn fortsat behov for dette også selv om de nærmer sig eller er mere end 6 mdr gamle. En natamning kan være kl 24 og kl 5 om morgenen. Hvis du putter hende tidligt, så kan det være en fordel at du lægger hende til brystet, når du selv går i seng. Du behøver ikke vække hende, se om ikke hun kan spise i søvne og på den måde blive fyldt lidt mere op, så du får flere sammenhængende timer.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske