Svar: Menstruation igen?
9. marts 2004
Alder:
9 mdr.
Kære Lotte
Der er store individuelle forskelle på, hvornår menstruationen begynder efter en fødsel. Hos nogle kvinder kommer menstruationen allerede et par måneder efter fødslen og hos andre går der måske 1-1½ år. Nogle kvinder får menstruation imens de ammer, hvor hos andre kvinder udebliver den helt når de ammer.
Jeg kan derfor ikke give dig et præcist svar på, hvornår du kan forvente at få menstruation igen. Samtidig fortæller du også at du har PCO, hvilket jo betyder at menstruationen vil være uregelmæssig eller helt udeblive. Det er meget sandsynligt at du har hormonelle ændringer. Det oplever mange kvinder og det er normalt. Kvinder som f.eks. har spist p-piller før graviditet kan efter graviditeten opleve at de ikke længere kan tåle de samme piller, simpelthen fordi hormonbalancen ændrer sig.
Jeg tør ikke svare dig på, hvad du kan forvente i din situation. Det må du tale med lægen om.
Hvor er det forøvrigt dejligt at du har fået en datter. Et stort tillykke med det. Fortsat held og lykke fremover.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske