Svar: Gal og vred dreng på 14 mdr
9. marts 2004
Alder:
14 mdr.
Hej
Små børn kan skifte mellem vrede og glæde på få sekunder. I alderen hvor barnet endnu ikke har meget sprog vil følelserne ofte komme frem som vredes- eller glædesudbrud og efterhånden som barnet bliver bedre til at tale, vil barnet kunne sætte ord på, hvad der sker.
Lige nu kommunikerer din søn mest med sin mimik, sit tonefald og sine fakter. Det er helt normalt for hans alder. Der er så mange ting han gerne vil kunne selv og han bliver frustreret, når det ikke lykkes. Det drejer sig både om det rent motoriske, at kunne gå selv og at bruge sit legetøj - åbne, lukke kasser, putte ting inden i hinanden, få bilen til at køre osv. Nogle gange vil han gerne forklare dig noget, men sprogligt er han endnu ikke i stand til det og han bliver frustreret, når du ikke forstår ham.
Til gengæld kan glæden ved at kunne noget nyt, være så stor, at han vil gøre det nye hele tiden. Det kan f.eks. være at gå rundt selv. Når han finder ud af at gå, vil han kunne afbryde sit måltid, simpelthen for at få lov til at komme på gulvet igen, vise sin nye færdighed for så derefter at komme tilbage for at spise færdig.
Din søn er i det man kalder selvstændighedsfasen, som varer fra ca 1-3 år. Hvis du har lyst til at læse om, hvad der sker i hans udvikling, så kan jeg foreslå dig at læse bogen "Ka'selv - vil selv, men du må hjælpe mig" af Grethe Kragh-Müller.
Det er meget fint at du i visse situationer afleder din søn og dermed får ham til at grine, men prøv også om du kan rumme de følelser han har. Lad ham være vred og frustreret og giv ham følelsen af at det er okay. Når han bliver vred, så lad være med at spørge, hvad han er vred over, for han kan ikke svare dig. Vis derimod at du godt forstår hans vrede og sig f.eks: "bliver du bare så vred", så giver du ham lov til det og han ved at du har forstået det.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske