Svar: Vil ikke have skemad men vil spise selv
9. maj 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Alta
Der er nogle børn som bliver træt af skemaden eller som ender med helt at springe skemaden over. Du har dog ret i at din dreng med den alder han har, vil have godt af at få lidt grød og mos, fordi han på den måde sikres større indtag af forskellige fødevarer og også anden mæthed.
Jeg kan godt forstå at du gerne vil amme ham meget, fordi du tænker at du så sikrer ham noget og at det må være en fordel at amme ham så længe at han så bliver klar til at spise mere rigtig mad... det kan også være at det ender sådan, men som udgangspunkt er det faktisk vigtigt at du forsøger at holde amningen nede på et niveau, hvor han får lyst til at spise mere rigtig mad. Så længe du ammer ham meget, så gør du ham jo så mæt via mælken at han ikke har lyst eller behov for at spise andet og derfor naturligt vil lukke munden for skeen...
Det vil f.eks. i forhold til hans alder være passende ikke at amme ham om natten og hvis du kan nøjes med at amme ham 5 gange dagligt, så vil det være rigtig fint. Så vil du måske opleve at han begynder at vise interesse for skemaden igen. Evt. også hvis du starter op med skemaden efter at have holdt en uges pause.
Jeg tænker at det vil være godt, hvis du kunne komme tilbage til de 3 måltider skemad dagligt. Det at få skemaden serveret til fast tid hver dag og have en helt bestemt rutine omkring dette, vil hjælpe ham til at koncentrere sig om det. Samtidig skal dine amninger så skrues ned. Mad i hånden kan han stadigvæk få, men det er som du skriver ikke tilstrækkeligt til at dække hans behov. Derfor tænker jeg at du må forsøge at komme tilbage til jeres oprindelige plan.
Heldigvis kan du nu, hvor han er blevet 6 måneder begynde at give ham meget mere rigtig mad som smager af noget og du skal virkelig give ham smagsoplevelser for at gøre ham interesseret. Det er godt hvis maden kan tage udgangspunkt i det du selv spiser og han må altså gerne få det samme som I voksne. Hvis du laver lidt sovs med sødmælk kan han også få lidt af dette på sin mos for at give smag og du kan også begynde med mange flere grøntsager, kød og fisk. Derudover kan du give ham alle typer af grød.
Jeg håber at du hermed er hjulpet lidt videre og ved lidt om hvad hans behov er nu. Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske