Svar: Søvnbehov - 16 mdr.
10. april 2008
Alder:
16 mdr.
Kære Bettina
Men den alder Isabella vil det normalt være helt passende med en middagslur på 2-2½ time og en nattesøvn på 11-12 timer. Børn sammenlagte søvnbehov i denne alder er mellem 13-14 timer i døgnet og indenfor denne ramme vil nogle børn naturligt sove en længere middagslur og derfor have en lidt kortere nattesøvn. Andre vil sove en længere nattesøvn og derfor sove kortere til middag.
Min umiddelbare tanke er at tingene jo hænger sammen. Når Isabella kun sover 1½ time i dagtimerne, så vil hun naturligt falde tidligere i søvn om aftenen og vil her måske forlænge sin nattesøvn med en time, det er ren kompensation for den time hun mangler om dagen. Modsat vil hun de dage, hvor hun sover 2-3 timers middagslur sove kortere om natten - så samlet set får hun således sit søvnbehov dækket og vil altså af sig selv indhente den søvn hun mangler.
Det kan være en stor fordel, hvis man kan forsøge i en periode at have samme rytme uanset om det er hverdag eller weekend. Det kan være rart at sove lidt længere i weekenden, men for mange børn kan det ødelægge rytmen og hvis I oplever at hendes rytme bliver forskubbet i øjeblikket, så kan det altså være en fordel at I i weekenden forsøger at køre samme rytme som i hverdagene, står op til samme tid, putter til middagslur samme tid, går i seng til samme tid...
Jeg synes det vil være en god ide og et forsøg værd at tale med vuggestuen om at de prøver at putte hende lidt tidligere for at se om hun så vil kunne sove lidt længere. Men igen vil hendes søvnbehov naturligt afhænge af hvor meget hun sover om natten - hendes rytme tilpasser sig hele tiden og det er faktisk rigtig flot og et sundhedstegn at hun kan det og gør det:o)
Jeg håber ovenstående giver lidt forklaring. Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske