Brev:
Søvnbehov - 16 mdr.
10. april 2008
Alder:
16 mdr.
Søvnbehov - 16 mdr.
Hej Helen
Nu er det ved at være et stykke tid siden jeg sidst skrev til dig om Isabella.
Isabella er nu 16 måneder, og mit spørgsmål går på hvor mange timers søvn dagligt hun har behov for.
Isabella har nu i 2 måneder sovet 1 lur dagligt, og sover ca 2-3 timer, men sjældent 3 timer, et sted ml 12-15. Det er gået fint, specielt i vuggestuen, hvor hun har haft lettere ved at holde sig vågen pga alle børnene. Herhjemme skal der noget aktivering til, eller vi må tage i byen, for ellers kan hun være meget træt.
Hun har dog de sidste 2 uger kun sovet ca 11/2 times middagslur, som gør hun er meget træt om aftenen, sover så ca 18.45-19.15, her til aften allerede 18.15 efter kun at have sovet 1 1/4 time i vuggestuen.
I weekenderne sover hun i barnevognen stadig de 2-3 timer, men ikke i vuggestuen. Hun sover med de andre indendørs i krybber, meget køligt rum, og kan godt have let ved at forstyrres. De putter hende som den sidste ca 1230, da hun sover mindst og kan vække de andre ved at ligge og pludre når hun vågner, men kan hun være for overtræt, og dermed sove mindre?
Vi har spurgt i vuggestuen om de ikke kan prøve at ligge hende klokken 12 og hun dermed sov længere.
Hun sover herhjemme i eget værelse, det har hun gjort siden hun var 2 måneder, og pt falder hun dejligt nemt i søvn af sig selv. Vågner kun 1-2 gange på de 11-12 timer om natten, for en tår vand,sut, eller fordi hun drømmer, og falder i søvn med det samme.
Hun kan sagtens sove 8 timer i træk uden at høre en lyd fra hende, så hun har et godt sovehjerte, vel og mærke hun ikke er syg.
En dag kunne se sådan ud
06-0630 vågner
0630-0700 morgenmad
0715 afleveres i vuggestue
0900 frugt
1100-1130 frokost
12-15 sover middagslur
1500 frugt og brød i vuggestue
1530 hentes i vuggestue
Før aftensmad frugt,majs, ærter, agurk
1730 aftensmad
1900 sover
Hun er en meget aktiv pige, meget udadvendt, søgende og nysgerrig.
Hun spiser/drikker rigtig godt i løbet af dagen, vi kan ikke klage.
Som du kan se sover hun 11-12 timer om natten, så heller ikke her kan vi klage, men det er bare lidt tidligt hun falder i søvn. Indhenter hun søvnen om natten, når hun sover mindre om dagen og er det ok?
Det undrer os bare hvorfor hun ikke lige pt sover længere i vuggestuen, og dermed sover meget tidligt om aftenen.
Bettina