Svar: Mad - afviser flasken
10. april 2008
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Jeg synes det er en rigtig god idé at du nu har forsøge at skifte erstatning, da det meget vel kan tænkes at din dreng er træt af nutramigenen. Spørgsmålet er så hvad han kan lide i stedet og alle erstatninger smager forskelligt. Du kan prøve at købe forskellige slags, evt. låne fra andre i mødregruppen, for at finde ud af om der er noget bestemt han gerne vil have.
Derudover tænker jeg at han måske generelt er blevet lidt træt af flaske og at du derfor skal forsøge at variere med lidt skemad. Da han så tydeligt afviser flasken, så synes jeg at du skal starte med en lille smule grød og ret hurtigt begynde at give ham to gange dagligt. Det vil være rigtig godt, hvis du kunne give ham bare ½ dl grød til frokost og ½ dl grød til aften. Det vil også give dig en lille smule ro at vide, at han har fået det.
Derudover tænker jeg at det vil være godt, hvis du kunne følge en nogenlunde fast plan for dagen. Når han afviser flasken så vil man naturligt have tendens til at tilbyde den meget hyppigt i håb om at han tager fra, men det kan jo gøre at han i stedet afviser endnu mere. At følge en fast plan kan derfor gøre at han indtager lidt og lidt er bedre end ingenting. Derudover tænker jeg også at det må være muligt at tilbyde ham lidt mme af kop, så han får lidt uden at forbinde det med flasken.
Mit forslag til en plan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske med mme og sover lidt videre
Formiddag 9-9.30: Flaske med mme og puttes til formiddagslur
Frokost 12: En lille smule grød af ris, majs, hirse, evt. med lidt frugtmos på vand af kop
Puttes til middagslur mellem 13-14 med flaske eller få lidt mme af en kop
Sen eftermiddag 16.30-17: Flaske med mme eller mme af en kop
Powernapper evt. herefter
Aften 18-18.30: En lille smule grød af ris, majs, hirse, vand af kop
Putts til natten med en flaske mme eller vælling ca kl. 20
Sen aften 23/24: Evt. flaske med mme eller vælling eller vent evt til han selv vågner måske kl. 01 for at få mælk.
Der er i denne plan fortsat mange tilbud om mælk og det kan godt være at det er for meget, men jeg synes du skal forsøge. Det passer med ca 3½ times mellemrum mellem hver flaske som planen er nu og nogle gange får han en kop med lidt mme i stedet og så er det sådan. Det er okay.
Jeg håber at ovenstående plan vil hjælpe dig lidt videre og give dig lidt retningslinier. Lad være at fokusere på hvor meget han indtager i mængde, lidt har også ret og så tro på at han har en naturlig evne til at regulere sit behov. Hvis du tilbyder og han siger fra, så må det være sådan, så tager han forhåbentlig lidt mere næste gang... Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske