Brev:
Mad nok engang - 7 mdr.
10. april 2008
Alder:
7 mdr.
Mad nok engang - 7 mdr.
Kære netsundhedsplejerske
Tak for dit råd sidst angående mad og søvn. Jeg har brug for lidt mere vejledning idet jeg synes jeg har forsøgt at stå på hovedet 3 gange daglig i håbet om at få noget mad i Caroline.
Jeg begyndte så småt med skemad da hun var 4 ½ måned – det blev ved 6 måneder trappet op til 3 gange daglig. Hun har faktisk aldrig rigtig spist noget særligt. Kun nogle mundfulde af de små barneskeer og jeg har hele tiden skudt det hen med at det nok skulle komme og at hun nok også var i gang med at udligne vægten. Hun er jo en stor pige, Da hun var 5 mdr vejede hun 11,4 kg. Nu er hun knapt 7 måneder og siden da har vægten stået stille, hun er vokset en del i længden men har vel tæret på sine depoter…
Jeg har ammet hende uden problemer og hun har aldrig fået flaske. Indtil hun blev 3 mdr. vågnede hun 2 gange hver nat og blev ammet. Siden Jul har hun faktisk været vågen ca 3 gange hver nat. Jeg er dog opmærksom på at jeg skal forsøge at trappe amningen ned og derfor får hun bare lidt tryghedsamning når hun vågner i nogle minutter og så falder hun også gerne i søvn igen. Jeg ville dog gerne have en god nattesøvn og under også hende det, så har du et råd til hvordan vi får hende til at sove igennem mellem midnat og kl 6. Far vil gerne hjælpe, men hvordan…? Er det bedst hvis jeg sover i gæsteværelset i en periode eller hvad….?
Jeg har det sidste stykke tid virkelig fulgt den faste rytme du anbefaler herinde og ikke ammet mere end 4 gange i døgnet i håb om at hun så ville spise noget mere. Hun bliver dog bare rigtig ked af det ved måltiderne. Når jeg virkelig presser på så bliver det 50 gram jeg kan få i hende af f.eks. grød med æble… Til frokost er det meget mindre… Hun holder rigtigt meget af æblegrød men det er ikke de store mængder der ryger ned af det alligevel…
Jeg forsøger virkelig at holde koncentrationen og næsten stå på hovedet for at få hende til at spise. De sidste par dage har jeg givet hende små rugbrødshapsere som hun sagtens kan spise – men det bliver kun til 3-4 stykker ved et måltid… Selvom vi spiser sammen til aftensmåltiderne og jeg prøver at give hende noget af vores mad gør det ingen forskel. Det er som om at hun slet ikke kan se sammenhængen mellem at spise og blive mæt… Men det nytter jo ikke noget at hun tærer alle sine depoter væk og jeg kan jo heller ikke nære hende med modermælk, så jeg ved ikke hvad jeg skal gøre…
Ville det være en ide udelukkende at give hende æblegrød i nogle dage for at prøve at fylde hendes mave mest muligt op og på den måde fremkalde sult? Eller måske forsøge at ændre hende rytme ved at prøve med en flaske vælling til natten som hun så evt. kunne sove igennem på og så være rigtig sulten om morgenen?
Jeg glæder mig meget til dine guldkorn
Hilsen
Carolines mor