Svar: Ingen mad om natten
10. april 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Lauges mor
Efter 6 måneders alderen har børn rent ernæringsmæssigt ikke længere behov for mælk midt om natten. Det lyder derfor helt okay, at du ikke tilbyder mælk kl. 03, men her prioriterer at I alle får lidt sammenhængende nattesøvn.
Du skal naturligvis sikre dig at Lauge får hvad han har behov for i løbet af dagen - hvis hans behov ikke stilles i dag og aftentimerne så vil han naturligt skulle indhente det forsømte om natten og så vil det være synd at nægte ham det. Så en dagsplan er vigtig at have, så du er sikker på at han har fået nok.
Jeg kan se at du nu er begyndt at tilbyde flaske med vælling og det er rigtig fint, på den måde får du klarhed for hvor meget han reelt indtager og samtidig vil far også kunne tage over omkring midnat, så du har mulighed for at gå lidt tidligere i seng og få lidt flere sammenhængende nattetimer - på den måde kan I skiftes.
Du må godt springe morgenamningen over tidlig morgen, så kan du amme inden formiddagslur i stedet, så du er sikker på at han har fået den mængde mad han har behov for og efterfølgende fylder op med lidt mælk.
En plan for dagen der tager hensyn til dette kan se således ud:
Morgen 6.30: Havregrød, vand af kop
Morgen/formiddag 9: Frugtmos, frisk frugt i hånden og brødskorper at sidde med, vand af kop
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grøntsagsmos med kogt kød eller fisk, brødskorper, agurkestænger og lignende i hånden. Vand af kop
Ammes godt og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Ammes (omkring 7 måneders alderen kommer der et grødmåltid ind her), frisk frugt i hånden at gnaske lidt i. Vand af kop.
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og mere og mere udgangspunkt i jeres mad, evt. lidt frugtmos til dessert.
Puttes til natten med en flaske kl. 19-20
Sen aften 23-24: Flaske
Nat 24-06: Det er helt okay at springe mælk over i dette tidsrum.
Det er en rigtig god idé at vende ham til at spise om dagen i stedet for om natten, ligesom det er en god idé at lære ham at om dagen er man aktiv, pludrer, leger osv. om natten skal man sove, her er så vidt muligt ingen aktivitet.
Hvis du følger ovenstående plan så burde han ikke være sulten om natten, hvis han virker tørstig kan han tilbydes lidt vand.
Rigtig meget held og lykke med projekt "sov igennem uden mælk" :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske