Svar: Plan for dagen og søvn
26. marts 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Mor
Det lyder som om du har en dreng, som umiddelbart er rigtig god til at spise. Han får både bryst og flaske og nu også skemad og virker umiddelbart glad for det hele - hans største problem er dog hans gylpen, som desværre påvirker hans søvn.
Det er nogle gode overvejelser I gør jer og I er rigtig godt på vej. Det er godt at I nu har besluttet jer for at lære ham at falde i søvn selv og også sove i sin egen seng. For at minimere hans gylpen, vil jeg foreslå jer at elevere hans hovedgærde lidt. Læg en pude et lille tæppe eller et par ringbind ind under madrassen i hovedenden, så han kommer til at ligge lidt højere med hovedet (alternativ til at sidde med ham). At falde i søvn i løbet af ca 15 minutter er rigtig fint for en dreng på 4 måneder.
Mange børn vil i 4 måneders alderen begynde at sove lidt kortere lure. De er så optagede af verden, vil gerne følge med i det hele og derfor sover de ikke så længe af gangen. De har ofte også behov for at spise lidt hyppigere og er derfor generelt lidt mere vågne om dagen end I måske tidligere har oplevet.
I skal gå ud fra at han har behov for at sove 3 gange dagligt, en formiddagslur, en middagslur og en sen eftermiddagslur. Sammenlagt vil han måske sove 5 timer i løbet af dagen og om natten vil han sove 10-11 timer. Det passer med at I putter ham klokken 20 og han så står op igen kl. ca 7 - præcis som I beskriver.
Når han vågner efter kun 45 minutter, så må I vurdere, hvorvidt han skal op på det tidspunkt, for så at blive puttet til en længere lur måske kun 1½ time efter, eller om han kan trilles lidt med og dermed holdes sovende lidt længere tid. Det er meget forskelligt med den alder han har, hvad han har det bedst med. Nogle børn har det godt med en lille formiddagslur på en time, så sover de så en længere middagslur, andre tager to lige lange lur og en powernap senere osv. Det må I forsøge at finde ud af.
Der er noget fornuftigt i at forsøge med en sut og som udgangspunkt synes jeg I skal forsøge med en model, som minder om den flasken han får. Når han kan finde ud af at sutte på den, så burde han også kunne finde ud af sutten, hvis den ligner. Spørgsmålet er dog om ikke han får sit suttebehov fint stillet fordi han netop både får bryst og flaske og at det er derfor han afviser sutten...
Det kan nogle gange være en idé at trække en stofble igennem sutten, så han har en sutteklud liggende ved sit ansigt. Det kunne evt. være en klud som duftede lidt af mor. I kan også overveje om han reelt behøver blive fyldt op med mme efter amning, måske er det ikke nødvendigt og måske er det derfor han gylper så meget - altså rent overflod. Så I stedet for flaske tilbød ham en sut en gang imellem.
Det er fint at begynde med to måltider skemad når han er omkring 5 måneder og I kan sagtens bibeholde grøden om aftenen og starte op med kartoffel og grøntsagsmos til frokost. Så kan i bytte om i takt med at han skal til at have mere og mere familiemad, - det vil være smart at lave grøntsagsmosen af de grøntsager I andre spiser til aften.
Det er vigtigt ikke at proppe ham med mad om aftenen. I stedet skal han have mad i løbet af dagen. Alt for meget mad inden sengetid gør at hans tarmsystem arbejder på højtryk for at nedbryde det og giver dermed mere urolig søvn - det kan altså virke modsat jeres ønske. At tilbyde lidt skemad, supplere med flaske og bryst kan derfor være rigeligt for en dreng på 4 måneder...
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og putter videre i mors seng
Morgen 07: Vågner og I står op, han får lidt bryst (umiddelbart tænker jeg at han godt kan undvære de 30-50ml mme)
Formiddag 09.30: Puttes evt med en flaske mme her og sover så måske 2 timer.
Frokost 12: Forsøge med lidt grød eller grøntsagsmos, vand af kop.
Puttes til middagslur ca 13.30 med bryst og evt. flaske. Sover ca 2½ time
Eftermiddag 16.30-17: Bryst og/eller flaske og powernapper herefter ca ½ times tid
Aften 18: Forsøge med lidt grød eller grøntsagsmos, vand af kop
Puttes til natten med en flaske og/eller bryst ca 19.30, alt efter hvor sent og hvor meget han har sovet om eftermiddagen, påvirker dette naturligt hans søvn og tidspunkt for putning. Det er ikke usædvanligt at børn i 4 måneders alderen har en vågenperiode om aftenen og måske først går i seng mellem 21-22. Det afhænger altså helt af hvor sent og hvor meget de har sovet til sidste lur.
Sen aften 23-24: Flaske og/eller bryst
Nat 24-05: Kan evt. springe flaske/bryst over. Nogle børn har fortsat behov for mælk midt nat, andre behøver det ikke og da han får rimelig meget mælk både af flaske og via dig, så er det ikke sikkert han behøver det midt nat mere... du må forsøge at aflæse hans behov her. Det lyder umiddelbart som om han er god til at regulere og vise hvad behovet er.
Det er rigtig godt alt det I allerede gør, jeg håber at min dagplan hjælper jer lidt videre på vej:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske