Brev:
Spiser han for lidt? - 7 mdr.
25. marts 2008
Alder:
7 mdr.
Spiser han for lidt? - 7 mdr.
Hej Helen,
Jeg har virkelig brug for din hjælp. Min dejlige søn på snart 8 måneder spiser som en fugl… eller det vil sige han er blevet rigtig glad for flasken og guffer i sig her (jeg ammer ikke længere) men han er virkelig svær at få til at spise fast føde.
Da vi begyndte på skemad gik det rigtig godt, men det er som om han har mistet interessen (mundmotorikken er ok). Han sidder ikke som en lille fugleunge med åben mund og venter på manden. Ofte ryster han på hovedet, brokker sig, slår ud med armene og snerper munden til – jeg lader skeen med mad strejfe hans læber så han kan smage det og ofte sker det at han så åbner munden men det bliver kun til 5-6 skefulde.
Nogle gange får han et stykke agurk, hvilket han er rigtig glad for og inden han tager agurken lykkes det mig at give ham en skefuld. Andre gange får han en ske eller en kop at sidde med og får dermed puttet et par skefuld i ham indtil skeen eller koppen ikke har hans interesse mere. Så forsøger vi med en ny ting han kan få i hænderne og igen kan jeg måske få to skefulde i ham men i det store hele bliver det ikke til mere en ca. 10 skefulde. Dette gør sig også gældende når jeg håndfodrer ham.
Vi synger også ofte mens vi spiser for det synes han er så sjovt og så ryger der lige en ekstra skefuld ned men det bliver også hurtigt kedeligt for ham.
Han vejer lige nu 8,1 kg og er 71,5 cm lang. Da han sidst blev vejet (5 ½ md gammel) vejede han 7,3 kg og var 69 cm lang så det er jo ikke fordi han ikke tager på, men jeg synes bare at det er meget lidt han har taget på. Hans kurve er knækket men jeg ved ikke om det skyldes det, at han er så aktiv?
Han er en motorisk rigtig dygtig og aktiv dreng. Han kravler og rejser sig op ved alting og sidder aldrig stille så han får virkelig brændt nogle kalorier af.
Vores rytme ser nogenlunde sådan ud:
06: vågner
06.30 flaske (ca. 100 ml)
08.30/9.00 havregrød eller øllebrød m. frugtmos (ofte kun 5-6 skefulde)
09.30 flaske (ca. 200 ml)
10 puttes til lur (sover omkring 1 ½ time)
12: Rugbrødshapsere og/eller rester fra aftensmaden + lidt frisk grøntsager i hånden (det bliver ikke til mere en 1/4 rugbrød…)
13.30 flaske (200-250 ml)
14 puttes til eftermiddagslur (sover omkr. 1 ½ time).
15.30 Frugt, skorper, grøntsager – alt hvad jeg nu kan finde på han selv kan sidde med + yoghurt og/eller frugtmos.
17.30 Aftensmad – grøntsager, kartofler, kød. (ofte bliver det ikke til mere end ca. ¼-½ dl.)
19: Puttes til natten og får inden da en flaske m. vælling (270 ml)
00-02 Vågner mellem kl. 00-02 og får en flaske (– lige nu er vi nede på 125 ml.)
Jeg ved ikke om flaskerne tager appetitten fra ham så han ikke kan spise fast føde?? Men jeg synes jo heller ikke han får for meget mælk. I går morges og hertil morgen undlod jeg at give ham sin morgen flaske med det håb at han så ville spise noget mere morgenmad men det havde ikke nogen effekt. I går ville han slet ikke have sin havregrød – i dag spiste han lidt som han plejer. Men både i går og i dag da han så skulle have sin formiddags flaske var han selvfølgelig meget sulten og drak 250 ml. Det samme gør sig ofte gældende til frokost – her spiser han som en fugl og bunder derefter en flaske på 250 ml.
Jeg havde tidligere en teori om at den flaske han fik mellem kl. 00-02 var skyld i den manglende appetit om dagen og jeg har derfor gennem de sidste 3 uger trappet flasken ned fra ca. 270 ml til 125 ml men jeg synes ikke det har haft nogen effekt på appetitten.
Hvordan får jeg min søn til at spise ”fast føde”? Han er, som sagt, rigtig glad for agurk og uanset hvornår på døgnet vi tilbyder ham agurk åbner han munden som en lille fugleunge og vil gerne have det. Samtidig med at vi giver ham mad bliver han tilbud små stykker rugbrød, kartoffel, grøntsager, kød osv. som han selv kan sidde med og han forsøger da også men det meste bliver mast i fingrene og ryger på gulvet eller i håret.
Er der noget vi kan gøre for at få ham til at spise noget mere eller skal vi bare slappe lidt mere af og acceptere, at drengen er småt spisende og vente på at han fatter mere interesse for maden??
Ser frem til at høre fra dig.
Med venlig hilsen
Bassemandens mor