Svar: Vil ikke spise - lukker munden sammen
25. marts 2008
Alder:
10 mdr.
Kære forældre
Jeg tror et eller andet sted at der er ligeså mange meninger omkring jeres spørgsmål som der er forældre og det er sandsynligvis også derfor I diskuterer det hjemme hos jer. Det er jo ofte sådan at der ikke er nogen gylden regel, men jeg vil gerne dele mine tanker med jer.
I skriver at han kun får en flaske i døgnet og jeg vil her lige nævne at han fortsat indtil 12 måneders alderen har behov for 400ml mme dagligt, for at få sit jernbehov dækket... bare en lille bemærkning:o)
Når man serverer mad for børn på jeres drengs alder, så er det meget vigtigt at der er valgmuligheder. Maden må meget gerne varierer i farverne og bør ligge adskilt på tallerkenen og ikke være rodet sammen i en stor pærevælling.
Det vil f.eks. være en god idé, at man sammen med rugbrødshapserne til frokost lægger en skefuld kogte ærter, majs, gulerod, peberfrugt osv. på tallerkenen. Han skal have lov til at være selektiv, således at han den ene dag kun spiser lidt af ærterne, næste dag er det så majsene der ryger ned og det er okay. Det er således ikke et spørgsmål om at han skal spise al maden, men mere et spørgsmål om at give ham lidt valgmuligheder på tallerkenen og så acceptere at noget har mere interesse end andet.
Det samme vil være rigtig godt om aftenen - altså ikke fokusere på om I må give ham rugbrød eller ej, men mere fokusere på at han får 2 kvarte stykker rugbrød med lidt smørbart pålæg som I ved han kan lide og spiser, og ved siden af så tilbydes stykker af den mad I andre får. Han kan således godt få lidt pastaskruer, kød, grøntsager osv. ved siden af.
De fleste børn vil I jeres søns alder fortsat have en naturlig lyst til at putte i munden og det skal man udnytte. Det betyder at man endelig skal tilbyde så meget forskelligt som muligt, fordi det er på den måde I forebygger kræsenhed senere hen. Så snart han er blevet 1 år, så bliver han lagt mere selektiv og meget mere bevidst om hvad det gør ved jer, hvis han lukker munden sammen og skubber tallerkenen væk.
Der er dog igen tvivl om at han også allerede nu godt ved, at det at lukke munden gør noget ved jer. Når børn lukker munden så sker der mange forskellige ting. Det at knibe munden sammen er både et udtryk for at ville selv, at kunne selv, men det medfører også meget let at barnet bliver centrum for middagsbordet. Børn skal ikke være særligt gamle før de ved at de ved denne adfærd får deres forældres fulde opmærksomhed.
Nogle forældre går pligtskyldigt i gang med at lave specielle retter til barnet, andre lokker med belønning, atter andre med 'du skal smage på det' osv. Naturligvis fordi vi alle ved, at det er vigtigt for barnets trivsel at det spiser. Men det bedste man kan gøre er faktisk ofte at servere det samme som I selv spiser. Han skal se at det er det samme, som I andre får og har han lyst til at smage fra jeres tallerken så er det også okay.
Sæt en tallerken foran ham og lad ham gå igang. Med den alder han har, kan han spise stort set alt og han skal have fred og ro til at spise, så I skal sidde og snakke om dagen oplevelser osv. og prøve at holde fokus lidt væk fra ham og hans indtag af mad og måde at spise på... Madro er vigtigt.
Der vil naturligvis være nogle madvarer som han ikke bryder sig om og det er okay, sådan kan vi jo alle sammen have det. Men der vil også være gange, hvor han lukker munden sammen fordi det giver opmærksomhed. I skal derfor overveje hvad det handler om, hvis og når jeres dreng ikke vil spise.
Hvis han spiser meget sparsomt og I efterfølgende mener at han fortsat er sulten og har behov for noget ekstra for at sove godt om natten, så synes jeg I skal tilbyde ham en nat-grød. Det har mange børn behov for og det er helt okay - det er vigtigt at I alle sover så godt som muligt. Derfor må I gerne for min skyld, tilbyde ham en grød inden han endeligt bliver puttet for natten.
Lungebetændelse og sygdom generelt kan naturligvis sagtens spille ind på lysten til mad.
Jeg håber I kan bruge mine overvejelser lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske