Svar: Er meget i tvivl om min datter får mælk nok?
27. februar 2008
Alder:
9 mdr.
Kære Pernille
Ja tiden går og det er mærkeligt at skulle begynde på arbejde, at barslen slutter... men det er dejligt for jer at far kan tage over og så må far jo stille mig spørgsmål, hvis han bliver i tvivl om noget..:o)
To amninger dagligt og en portion tykmælk, A 38 eller lignende samt den mælk som indgår i grød, mos osv. burde være nok til at dække Katrines mælkebehov. Hvis du er i tvivl og ikke synes Katrine drikker helt nok hos dig, så kan I altid tilbyde hende lidt sødmælk af en kop til maden en gang i mellem. Det kunne f.eks. være til morgengrøden og til aftensmaden.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen: Ammes
Morgen: Havregrød, evt. med lidt frugtmos, Mælk af kop
Formiddag: ½ bolle med smør, ost, frugt i stykker. Vand af kop
Sover herefter formiddagslur
Frokost: Rugbrødshapsere, tilbehør af forskellig frugt og grønt som kogte ærter, majs, gulerod. Må meget gerne få rester af aftensmaden som frikadelle eller kylling, vand af kop. Kan også suppleres med lidt grøntsagsmos, hvis det kniber med at blive mæt af mad i stykker
Sover her sin middagslur
Eftermiddag: En portion tykmælk med rugbrødsdrys, frugtmos eller lignende. ½ bolle med smør, ost. Vand af kop
Sen eftermiddag: Frisk frugt, vand af kop, evt. et fad med lidt forskelligt grønt - ærter, majs, gulerod.
Aften: Familiens mad, grøntsager, kød, fisk, ris, pasta. Mælk af kop. Frugtgrød med mælk til dessert.
Puttes til natten med amning
Med hensyn til den hvide plet på hendes ene negl, så tror jeg umiddelbart ikke at det hænger sammen med kalkmangel, men måske snarere lidt mangel på zink. Gode kilder til zink er kød, fisk og æg, kornprodukter, mælk og ost... Det er dog meget sjældent at man oplever zinkmangel hos børn i Danmark, og jeg tænker at I bare skal sørge for at tilbyde hende så varieret en kost som muligt. Dertil kommer at der jo kun er tale om en enkelt negl og at det faktisk også kan skyldes at hun måske har slået den på et tidspunkt, så ikke grund til bekymring der - måske har en af jer forældre selv en lidt hvid plet på en negl...:o)
Håber I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke både med at far skal være hjemme og mor nu skal på arbejde:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske