Svar: Tykmælk og A38
27. februar 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Charlotte
Børn kan fra 6 måneders alderen tilbydes små slurke sødmælk eller sødmælk kan indgå i madlavningen således at barnet kan spise mere og mere familiemad. Det vil sige at hvis man laver kartoffelmos med sødmælk, så kan hele familien spise det samme og man skal ikke lave speciel mad til barnet.
Børn kan også tilbydes lidt A38 eller tykmælk, men i meget små mængder - som regel anbefaler jeg det, hvis barnet f.eks. er syg med diarré eller har en stor svampeinfektion. Både tykmælk og A38 indeholder Lactobacillus acidophilus, som er en mælkesyrebakterie, der indgår i den normale tarmflora og det kan derfor være hensigtsmæssigt at give i den forbindelse.
Men ellers er det sådan at børn først efter 9 måneders alderen bør indtage større mængder sødmælk og sødmælksprodukt og helt frem mod 12 måneders alderen er det vigtigt at barnet får endten modermælk eller modermælkserstatning. Det er således ikke sådan at du skal begynde at tilbyde din datter komælksprodukt dagligt, men det er okay en gang imellem. Og det er også vigtigt at hendes indtag af komælk og komælksprodukter ikke overstiger hendes indtag af modermælkserstatning.
Jeg ved at du tidligere har fortalt at din datter afviser flasken og derfor kan det jo virke tiltalende at tilbyde hende mælk i form af sødmælk og surmælksprodukt. Men det går altså ikke... Det er sådan at sødmælk indeholder meget protein i forhold til fedtindhold og det er ikke ernæringsmæssigt i orden til små børn - her er det modermælk eller modermælkserstatning der skal gives...
Så en gang imellem er lidt A38 eller tykmælk altså okay og langt at foretrække frem for frugtyoghurt og lignende, som er sødet med sukker... men indtaget bør minimeres og bør på ingen måde overstige indtaget af mme.
Håber dette er svar nok på dine spørgsmål og at det hjælper dig lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske