Brev:
For meget pasning?
27. februar 2008
Alder:
12 mdr.
For meget pasning?
Kære Helen
Tak for en god hjemmeside. Den har givet svar på mange spørgsmål det sidste års tid!
Mit spørgsmål handler om, hvorvidt vi som forældre ’omsorgssvigter’ vores lille datter ved at lade hende blive passet meget?
Hun er 12 mdr. gammel, trives fint, udvikler sig helt efter bogen og er en lille udadvendt selskabspapegøje, og hun elsker ’action’ - der skal bare ske noget hele tiden. Hun går i dagpleje, hvor hun typisk er alle hverdage fra kl. 8-9 til 16. Hun er meget glad for dagplejen og har aldrig grædt ved aflevering.
Min mand har været syg det sidste år, og derfor kunne han stort set ikke ’aflaste’ mig de første 10 mdr., så jeg havde hende i døgnvagt under barslen. Derefter er det blevet lidt bedre, men han kan generelt ikke holde til at være sammen med hende, hvorfor jeg naturligvis tager hende de timer, jeg ikke er på arbejde i hverdagene, om nætterne og mest muligt i weekenderne.
Men jeg arbejder langt fra vores hjem og har to timers transport, så jeg er kun sammen med hende fra 17-19 i hverdagene. Og i weekenderne får jeg hende ofte passet af bedsteforældrene, fordi jeg også på en eller anden måde er ret træt og har svært ved at overskue at være sammen med hende hele weekenden.
Problemet er, at hun altid græder, når jeg kommer hjem, klynger sig til mig og går helt i spåner, når jeg går ud af rummet. Jeg oplever det lidt, som om hun prøver at ’suge sig fast' til mig, især når hun er træt. Og det er det, som giver mig følelsen af, at jeg svigter hende, når jeg så oven i købet også hele tide får hende passet i weekenderne…
Ja, jeg ved ikke, hvad du skal kunne sige til det her. Måske havde jeg bare brug for at få det sagt…
Med venlig hilsen
den fraværende mor