Svar: Afbrudt nattesøvn - 8 mdr.
27. februar 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Line
Det første som slår mig, når jeg ser din plan for dagen er at William sover ret meget i løbet af dagen. Han sover nu ca 1½ time om formiddagen (tidligere 3) og 2½ time over middag - sammenlagt altså ofte 4 timer i løbet af dagen. Derudover puttes han kl. ca 19.30-20 og sover til 5.30-06 - ialt 10-11 timers nattesøvn - samlet altså 14-15 timer i døgnet. Og jeg tænker som jer om det måske er eller har været lidt for meget.
Jeg synes derfor det er rigtig fint at I har aftalt at han ikke må sove for meget om formiddagen (selvom man i princippet ikke skal vække børn der sover) så I er sikre på at han ikke vågner om natten, fordi han sover for meget om dagen.
Derudover så tænker jeg at han jo nu brager godt igennem separationsfasen og det betyder at han lige nu har ekstra meget behov for fysisk nærhed og tryghed. Han har brug for at se jer for at vide at I er der og han har også en fysisk uro i kroppen, som gør at han får sig lagt i nogle stillinger han endnu ikke selv mestrer at komme væk fra. Han har derfor brug for hjælp til at blive lagt rigtigt igen og atter blive puttet og komme videre i søvnfaserne.
Han drømmer mere, alt hvad han har oplevet i løbet af dagen skal bearbejdes i drømme og derfor sover han også mere uroligt. Han kan græde, virke søgende, småklynke osv. fordi han drømmer og igen er det vigtigt her at berolige ham og hjælpe ham videre i søvnen. Det at få en tår vand kan nogle gange hjælpe barnet, fordi vandet ligesom holder barnet lidt til virkeligheden og på den måde kan en tår vand være det der skal til, for at barnet falder roligt i søvn igen.
Når børn vågner med gråd og stor uro, så skal man naturligvis også altid medtænke om der kan være øreproblemer. Hvis han har været forkølet, så kan det godt sætte sig på ørerne. Næsen klotter også til og det er svært at trække vejret godt efter nogle timers søvn. Derfor vågner barnet fordi det simpelthen ikke kan trække vejret godt nok. Det kan her hjælpe at lægge barnet lidt højere med hovedet, læg en lille pude eller lignende ind under madrassen i hovedenden, så han løftes lidt op. Det kan også hjælpe med lidt saltvand i næsen, så den snot der sidder og generer kan løsnes lidt. Og har han smerter, så tal med lægen om muligheden for at tilbyde ham en stikpille panodil inden midnat...
Jeg tænker altså årsgen til Williams urolige søvn skal findes i hans søvnmønster om dagen og i en sammenhæng med hans alder, hvor han lige nu er i separationsfasen. Dertil kommer at man må medtænke om han har været forkølet eller andet - selvom han måske er ovre det nu, så er det sådan at kroppen husker og hvis han ligesom aldrig har lært at sove om natten, så tager det tid at ændre denne vane. Måden at gøre det på er dog som I forsøger, at berolige, trøste, putte ham og hele tiden se om ikke han med lidt beroligelse kan hjælpes til at sove videre i sin egen seng. Kan han ikke det, så må han naturligvis op, trøstes og evt. ind til jer.
Langt hen af vejen er løsningen altså at gå ind til ham, berolige ham og betrygge ham og forsøge at hjælpe ham videre i søvnen hvor han er, men I skal naturligvis også vurdere hvad gråden handler om. Hvis han græder fordi han er midt i en drøm og skal have hjælp til at skifte søvnfase, så er en beroligende hånd og lidt vand en god idé og så putte ham igen. Men hvis han græder fordi han er utryg, føler sig alene og ikke forstår at I passer på ham, så er I nødt til at tage ham op og berolige ham inden I så putter ham igen.
Vær opmærksom på at det vil være rigtig godt, hvis I i weekenderne hjemme kunne forsøge at køre samme rytme som i hverdagen - altså stå op til samme tid, putte til lure i løbet af dagen osv. som de skal fungere til hverdag. William er stadig så lille at han ikke er i stand til at kunne flekse sin rytme efter om det er hverdag eller weekend og når man gerne vil forsøge at ændre lidt på søvnvanerne, så er det vigtigt at prioritere det alle ugens dage:o)
Jeg håber du kan bruge lidt af mine tanker videre på vej, selvom der måske ikke er nogen fast løsning, så hjælper det trods alt nogle gange at høre hvad årsagen til opvågningerne kan være... rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske