Brev:
Afbrudt nattesøvn - 8 mdr.
27. februar 2008
Alder:
8 mdr.
Afbrudt nattesøvn - 8 mdr.
Kære Helen
Jeg har en dejlig glad dreng på 8½ måned. Han vejer omkring 10,5 kg og måler ca. 72 cm. Han sover fint om dagen og har egentlig altid gjort det, men problemet er, at han aldrig har sovet igennem.
Vi har gennem de sidste måneder prøvet alt muligt for at få ham til at sove om natten. Intet har virket indtil nu. Lad mig beskrive hans dag for dig.
• William vågner typisk kl. 05.30 – 06, hvor vi står op.
• Grød med frugt og vand.
• Ved 07-tiden kører vi i vuggestue (han er blevet indkørt siden midt i januar og er nu rigtig glad for at være der).
• Formiddagslur fra ca. 8.30 – 10. Vi har bedt dem om at vække ham efter 1½ time, ellers sover han 3 timer på dette tidspunkt (dette er endnu et forsøg).
• Frokost ved. 11 – tiden (rugbrød, ostehapser, frugt ……). Han drikker her mælkeerstatning.
• Eftermiddagslur ved 13 – tiden. Varer mellem 1 og 2½ time. Her er ingen begrænsning, dog har han aldrig sovet længere end 2½ time.
• Resten af madpakken spises når han vågner.
• Vi henter ham kl..16.
• Hjem og lege lidt.
• Aftensmad ved 17.30 tiden.
• Bad omkring kl. 18.30, engang når vi er færdige med at spise.
• Hygge og stille leg.
• Ved 19 – 19.30 tiden tilbydes han en kop mælkeerstatning (nok 1½ dl.), som han oftest drikker det hele af.
• Ammes (så længe jeg har mælk til det, hvilket ikke er meget længere) og puttes ved 19.30-20 tiden.
William er typisk meget nem at putte. Enten falder han i søvn ved amning eller også falder han i søvn ved at jeg synger lidt for ham og nusser ham på øret. Det tager 5-10 min. Oftest putter jeg ham, men faderen kan også. Det sker når jeg er til træning og her når jeg ikke at amme ham. Det går også fint.
Natten forløber så typisk således:
• Mellem 20 og 22 vågner han op til 3 gange. Vi giver ham sutten og han er lyn hurtigt væk igen. Hvis han ikke får sutten vågner han helt og bliver ked af det.
• Mellem 22 og 24 sover han typisk.
• Fra 24 til 02. skal han igen have sutten et par gange.
• Ved 02- tiden vågner han og kræver mere end bare sutten. Her har vi prøver lidt af hvert. Skifte ham, give vælling, amme, putte og lade græde i op til 2 min og gentage igen igen uden resultat, tage ham op berolige ham og putte igen og igen…. Det kan tage 1½ time at få ham til at falde i søvn. De sidste mange nætter er han kommet over i sengen til en af os. Han sover på eget værelse men vi har en seng stående inde hos ham. Det tager så nok ½ time at få ham til at sove.
• Vågner ved 05-tiden og kan måske - måske ikke puttes til at sove ½-1 time mere.
En god nat er uden den lange opvågning midt på natten og dem har vi haft nogle stykker af. Den er så udskiftet med mange putninger og til sidst William over i sengen til mor eller far. Tidspunktet for den lange opvågning varierer lidt.
Han vågner næsten altid ved at græde. Dog ikke som efter mareridt, men stille og roligt gående over til kraftig gråd. Vi har selvfølgelig prøvet at lade ham ligge lidt og se om han ikke kan klare det selv, men det kan han ikke. Jeg er ikke meget til bare at lade ham ligge og græde. Jeg har observeret ham tabe sutten og selv finde den igen, så det kan han godt. Specielt gør han det i søvne efter et host eller nys, så hvorfor han vågner de andre gange og kræver hjælp – ved jeg ikke.
Syntes vi har prøvet alt og er måske ude i at vi bare må acceptere han græder. Er løsningen at gå ind til ham og ae ham på kinden og holde ham i hånden uden at give ham sutten eller tilbyde vand (han er faktisk meget tørstig ofte…..han er en meget varm dreng) og så lade ham græde til han falder i søvn? Har prøvet det lidt og det varer meget længe – han falder ikke til ro uden at blive taget op, i hvert fald ikke i det tidsrum jeg holdt gråden ud (10 min).
Kan du give et råd (endnu et om søvnproblemer…).
Håber du kan hjælpe os. Vi er ved at være trætte og William også.
Mange hilsner
Line