Svar: Det må du ikke...
27. februar 2008
Alder:
15 mdr.
Kære Marianne
Børn i 1-2 års alderen er som du skriver meget undersøgende og skal pille i alt. De er igang med det man kan kalde for en "sanse-handlemæssig" udvikling, hvor de eksperimenterer. De er ikke kun optaget af at undersøge enkelte genstande, men er også meget interesseret i hvordan ting virker, - åbne, lukke, putte i, tage ud, slå mod hinanden, smide på gulvet. Barnet har brug for at røre ved alt for at finde ud af hvordan det virker.
Ud over at jeres dreng undersøger ting og hvordan de virker, så undersøger han også jeres reaktion. Han undersøger ikke for at irriterer eller for at gøre det modsatte af hvad I gerne vil, han undersøger fordi det er spændende og fordi det er vigtigt for ham at finde ud af hvordan ting hænger sammen og jeres nej - forsvinder stille og roligt, det er udforskningen og undsersøgelsestrangen der vinder.
Hans evne til at huske er meget lille i forhold til hans lyst til at undersøge, men måden at få ham til at huske på, er netop som I gør, at flytte ham imens I siger nej. Det forhindrer ham ikke i at prøve igen og igen, men stille og roligt så udvikler der sig forbindelser i hans hjerne som gør at han begynder at huske, at her var noget han ikke skulle gøre. Og det er så stille og roligt på vej hos jer.
Nu er han jo nået dertil, hvor han synligt viser jer at han godt ved du siger nej, men lysten til at undersøge og lege tager alligevel over. Det er derfor han kigger på dig, siger nej, nej og så gør det alligevel - det handler altså om hans hjernemæssige modenhed og den udvikling han går igennem og I er som sagt på rette vej.
Det samme gælder lysten til at putte i munden og smage på alt, undersøge alt med smagssansen... Det er naturligvis uhensigtmæssigt at spise gul sne, sand med kattehømhøm osv. og i den forbindelse skal man jo stoppe ham. Derudover må I tale med ham om at man ikke skal spise sand, men spise mad. Når I spiser mad inde, spiser gode ting så fokusere på det "mmm smager godt, dejlig mad, mmm" og så gøre modsat når I er ude og han vil spise blade og putte i munden "det ikke mad, det blade, smager ikke godt, puh hvor det smager" osv. Og virker han sulten så tilbyde ham et alternativ - "ikke spise sandet, se her er et stykke agurk". Man er jo nødt til at medtænke om han putter alt i munden, fordi han faktisk er sulten...
Det er også vigtigt at I medtænker hvad signaler I sender med jeres kropssprog i forhold til jeres handlinger. Når I flytter jeres dreng fra komfuret og siger nej, så er det vigtigt at I også med jeres kropssprog signalerer ned og ikke som du skriver "lidt kært er det jo.." Tit kommer vi jo ti at grine de første gange barnet gør disse ting og hvis barnet har fået fornemmelsen af at vi faktisk synes det er sjovt eller sødt, ja så bliver barnet naturligvis ved med at gøre det. Børn er utroligt dygtige til at aflæse deres forældre ud fra kropssprog.
I bogen "Ka selv - vil selv, men du må hjælpe mig" af Grethe Kragh-Müller, kan I læse om børn i 1-3 års alderen. Den hjernemæssige udvikling, konflikter, opdragelse osv. I finder den i min bogguide.
Jeg håber I kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske