Brev:
Det må du ikke...
27. februar 2008
Alder:
15 mdr.
Det må du ikke...
Hej Helen
Min søn er 15 måneder gammel og en meget glad, positiv og aktiv dreng. Han har fuld fart på, er MEGET nysgerrig og undersøgende - alt skal endevendes og pilles ved.
Vores hjem er selvfølgelig indrettet efter hans præmisser pga sikkerhed, men der er nogle få ting han ikke må; dreje på knapperne på komfuret og opvaskemaskinen, pille ved antennestikket, blespanden og volumeknappen... men det er helt umuligt at få han til at lade være.
Vi er konsekvente og han har aldrig fået lov bare et øjeblik. Vi siger bestemt NEJ og fjerner ham, og ofte forsøger vi så at beskæftige ham med noget andet. Det hjælper sjældent og ordet nej har absolut ingen effekt på ham. Han ved godt hvad det betyder og flytter sig også når vi kommer hen for at fjerne ham, men han griner bare og går tilbage til "gerningsstedet". (Ofte stå han lige ved siden af fx. komfuret kigger på knapperne, kigger på mig, ryster på hovedet, siger nej nej, og går direkte hen og drejer på knappen - lidt kært er det jo...meeen:-)
Det har stået på i 4 måneder nu og jeg er bare lidt træt af at man ikke kan få ham til at lade være med ting han ikke må. Vi kan ikke besøge folk som ikke har små børn fordi han splitter alt ad, og jeg er selvfølgelig bekymret for at han aldrig lærer at nej betyder nej.
Derudover putter han stadig rigtig meget ting i munden. I vuggestuen har de sagt at det ikke er normalt i hans alder og at de skal holde meget øje med ham, især på legepladsen, hvor de nogen gang må sætte ham i en klapvogn, fordi han ellers ville spise hele sandkassen...??? Hvorfor gør han stadig det, og hvordan får vi ham til at lade være?
Ud over de to ting har vi absolut ingen problemer med ham, han er altid glad, han sover fint hele natten og spiser godt.
Håber du kan give et par gode råd?
Venlig hilsen
Marianne