Svar: Kost og søvn - 13 mdr.
26. februar 2008
Alder:
13 mdr.
Kære Oscars forældre
Der er mange ting, som spiller ind på Oscars søvn og indtag af mad og da det jo er begrænset, hvad jeg kender til jer, så vil jeg her prøve at beskrive nogle af de mere generelle ting, som kan spille ind og så må I selv vurdere om noget mon passer på jeres situation.
For det første omkring spisning, så er det sådan at børn efter et års alderen ikke vokser så meget mere, deres madbehov nedsættes lidt og derudover så bliver de langt mere selektive i forhold til hvad de vil spise og hvad de ikke vil. Hvor de tidligere havde en naturlig nysgerrighed og puttede alt i munden for at undersøge det med munden, så er de nu over den fase og alt bliver ikke automatisk smagt på.
Der er heller ingen tvivl om at jeres dreng bliver mere og mere bevidst om hvad han kan gøre ved jer. Hvordan det påvirker jer, når han lukker munden sammen. I kan sagtens tvinge ham til en ren ble, fordi I kan holde ham, I kan tvinge ham til at få overtøj på, sko på osv. selvom han ikke vil - men I kan ikke tvinge ham til at spise. At lukke munden er således en måde at vise at man selv gerne vil have indflydelse, at man godt selv vil bestemme nogle ting.
Samtidig så sker der jo ofte det at når børn lukker munden for maden, så bliver vi forældre urolige og forsøger på alle måde at få barnet til at spise. Nogen begynder at lave specielle retter til barnet, andre kræver at barnet smager på maden, atter andre lokker med en belønning osv. Alt sammen naturligvis af bekymring for barnets trivsel, vi ved jo hvor vigtigt det er at barnet spiser. Derudover så bliver barnets indtag ofte drøftet hen over bordet - I forældre sidder måske og diskuterer hvad I skal gøre, hvad han skal have og forsøger hver især at få ham til at spise noget... Men det I opnår er at Oscar bliver centrum for middagsbordet og hvem vil ikke gerne være det.
Derfor er det bedste man kan gøre faktisk at tilbyde jeres dreng den samme mad som I andre spiser og så servere lidt for ham, som er let tilgængeligt, til at overskue osv. og så lad ham spise det han vil uden alt for meget opmærksomhed. Da han tydeligt er glad for brød, så er der ikke noget i vejen for at han sammen med sin varme mad om aftenen også tilbydes lidt brød ved siden af. Det kan godt være at det så mest er brød der glider ned, men hvis I lader ham være, giver ham madro, så vil noget af det andet måske også glide ned på et tidspunkt.
Og med hensyn til madro, så er det sådan at det også er enormt vigtigt at det er hyggeligt at spise. Nogle børn stopper simpelthen med at spise, hvis de fornemmer disharmoni mellem forældrene - derfor er det meget vigtigt at I medtænker hvordan I har det med hinanden. Om der er ro og harmoni i jeres lille familie, om det er hyggeligt at være sammen og spise sammen...
Det er vigtigt at I sørger for at jeres dreng får varieret kost i løbet af dagen. Det vil sige at han sammen med sin frokost også skal have lidt kød en gang imellem og han skal hver dag have lidt grøntsager. Det kan være gulerod, agurk, tomat, majs, peberfrugt, avocado, radiser, ærter - hvad du nu kan finde på, som han kan synes er interessant. Hvis han i løbet af eftermiddagen eller til frokost har fået lidt grønt, så behøver du ikke fokusere på indtaget af dette om aftenen, så er det lettere at acceptere at det så kun er lidt frikadelle og lidt pasta som glider ned.
I skal også medtænke at jeres dreng måske er træt om aftenen og ikke rigtigt har overskud til at spise så meget selv. Det er igen en balance for på den ene side vil han gerne selv, og på den anden side så orker han det ikke rigtigt efter en lang dag i institution. Derfor vil det nogle gange være en god idé at hjælpe ham med at spise. Tage ham over på skødet og lade ham få mad fra jeres tallerken, - så putter han lidt samtidig med at han hjælpes med sit indtag og det kan godt være sådan i en periode. Det må prioriteres at han spiser og får sit behov, mere end det rent opdragelsesmæssige "du sidder i din stol og spiser pænt..." Han er jo stadig ikke ret gammel.
Med hensyn til søvn, så er det sådan at de fleste børn mellem 12-18 måneder vil begynde at kunne nøjes med en lur dagligt. Altså springer formiddagsluren over og sover en lidt længere middagslur i stedet. Det kunne måske være det der skal ændres hos jer.
I skal naturligvis overveje om han kan have ondt. Hvis han ikke er rigtig rask, så vil det naturligvis spille ind på både hans madindtag og hans søvn.
Derudover tænker jeg at hans alder også spiller ind her. Netop i 13-14 måneders alderen gennemgår børn en udviklingsfase, som virker lidt mere seperationsfaseagtig end I måske ellers har oplevet. Nogle kalder det for et tigerspring og det er en periode, hvor barnet pylrer lidt mere og generelt er lidt mere tryghedssøgende, har behov for mere fysisk kontakt.
Der sker rigtig meget med jeres dreng lige nu, han er mere og mere bevidst om verden og omkring jer, han går omkring, han afleveres hver dag i vuggestuen, får masser af indtryk der skal bearbejdes i drømme og derfor sover han uroligt. Samtidig har han en større fysisk uro, netop fordi der også motorisk er så meget gang i ham og så er han stadig så lille at han endnu ikke helt forstår at I er der, når han ikke kan se jer.
Så det er som I siger ganske sikkert alderen og den fase han er i, der også spiller ind lige nu.
Jeg håber I kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske