Svar: Vælling, hvordan?
25. februar 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Kaye, Jacob og lille Aksel
Vælling er en tilskudsblanding og det betyder at man kan give det som tilskud til anden mad, - det vil sige som tilskud til modermælk eller tilskud ved siden af skemad. Vælling er således ikke noget børn skal have, men noget som forældre nogle gange vælge at tilbyde deres barn, fordi de oplever at det kan have en effekt på barnets søvn.
Vælling er i princippet det samme som en tynd grød og børn der bliver ammet og som stortrives med mors mælk behøver således ikke blive tilbudt vælling, men kan i stedet starte med lidt tynd grød af en ske. Fordelen ved vælling er at barnet ofte kan drikke det af en flaske og derfor drikker en forholdsvis stor mængde. Det er således meget normalt at børn drikker mellem 150-200ml vælling inden de skal sove - og det er sandsynligvis derfor at vælling mætter godt. Det mætter i hvert fald mere end 4-5 tsk grød ville gøre.
Det er dog også sådan at modermælkserstatning nogle gange mætter ligeså godt eller at amme lidt hyppigere om aftenen og derfor er det ikke altid at forældre oplever at have nogen effekt af at tilbyde deres barn vælling.
I kan naturligvis godt tilbyde Aksel vælling af en kop eller et lille glas, men spørgsmålet er om det vil have nogen effekt, hvis det er en meget lille mængde han får... det er nødt til at komme an på en prøve. Hvis I giver ham det, så vil det således være udmærket at gøre det inden sengetid, for at se om det kan gøre at han sover lidt længere tid, sover mere sammenhængende.
I skal være opmærksom på at vælling kræver anderledes flaskesutter - vælling er tykkere end modermælk og modermælkserstatning og derfor skal hullerne i sutten være større for at vællingen kan komme ud.
Vælling vil som modermælkserstatning kunne give lidt forstoppelse men en enkelt flaske dagligt burde ikke betyde så meget. Ellers må I vurdere om behovet for vælling er der og så evt. tilbyde ham laktulose for at holde maven igang eller om man i stedet skal gå væk fra vællingen igen. Maven holdes også igang med grød og mos, evt. lidt frugtsmos og så vand af kop i løbet af dagen.
Da I nu er begynde med lidt mos, så er det vigtigt at I går stille og roligt frem, selvom han er glad for det og gerne vil det, så er det vigtigt at I ikke propper ham for meget - så virker det modsat og giver ham maveproblemer og han sover mere uroligt. Jeg anbefaler normalt at man så forsøger med lidt grød i løbet af dagen (formiddag eller frokost) følger efter med amning og så evt. forsøge med en flaske vælling til natten. På den måde har hans tarme mulighed for at følge lidt med.
Du kan forøvrigt også lave hjemmelavet vælling med din egen mælk, hvis du skulle få lyst til det...:o)
Håber ovenstående er svar på jeres spørgsmål:o) Fortsat held og lykke og tak for jeres pæne ord om brevkassen.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske