Svar: Nægter grøntsager
25. februar 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Ulla
Jeg kan se ud af den plan du har sendt mig, at du tilbyder din dreng både flaske og amning og jeg tror simpelthen at problemet hos jer hænger sammen med at han får for meget mælk. Han har ikke brug for begge dele i løbet af dagen.
Modermælkserstatningen mætter ham for meget og samtidig er det ikke befordrende for hans hårde mave. Jeg synes derfor du skal stoppe med at give flaske med mme i forbindelse med skemåltider og så tilbyde ham vand i stedet og så nøjes med at amme ham inden han skal sove sine lure. Så kan han selv tage ved brystet hvad han har behov for.
Derudover tænker jeg at I skal give ham mad som mere og mere tager udgangspunkt i jeres mad, han skal have mad at sidde med i hånden og hans grøntsagsmos skal være med udgangspunkt i familiemaden. Det gør ikke noget at han ikke er til klumper, så må I bare mose maden godt, men så han fortsat få den mad han kan se og dufte I andre spiser. Hans mad skal smage af noget.
En plan for dagen til en dreng på 7 måneder kan se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes
Morgen 7.30: Havregrød eller øllebrød, vand af kop og ingen mælk
Tilbydes bryst og puttes til formiddagslur ca 9.30
Frokost 12.00: Grøntsagmos med kød eller fisk, det kan være hjemmelavet eller du kan købe middagsretter på glas. Det vigtigste er at han spiser mos, da det er med til at holde hans mave igang. Skal det være let, så køb glas - der er masser af mulighed "kylling og grøntsager", "pasta og tomatsovs" osv. Du kan godt lære ham at spise hjemmelavet mad også, men lige nu er det maven og variationen som kommer først. Vand af kop. Tilbyd ham også agurkestænger og brødskorper at sidde med.
Tilbydes amning og puttes til middagslur ca kl. 14 og det vil her være rigtig godt, hvis du kunne gå en tur med ham, så han her sover så lang en lur at han kan springe den sene eftermiddaglur over. Start med at lade ham sidde op i vognen, kigge ud, følge med i verden, og når han så er træt, så lægger du ham ned og putter ham og lader ham sove.
Eftermiddag 15.30-16: Frugtmos evt. med lidt mælk på, han kan også få lidt flerkornsgrød med frugtmos, meget gerne frisk frugt i hånden at sidde med. Vand af kop. Evt. amning
Aften 18: Mere og mere udgangspunkt i jeres mad, det kan være laks lavet i ovnen med lidt pasta, stuvet spinat eller lignende. Det kan være indmaden af en frikadelle moset med lidt flødekartofler, det kan være lidt kartoffelmos og millionbøf osv. Alt sammen moset i en konsistens, som han kan kapere - kødet skal udgøre en lille del - ca en spiseskefuldt til en portion, så det ikke er for svært for ham at arbejde med i munden. Evt. lidt frugtmos til dessert eller frisk frugt, agurkestænger, brødskorper eller lignede at sidde med i hånden. Vand af kop
Puttes til natten ca 20.30 med en flaske
Sen aften 23-24: Evt. en flaske eller amning
Nat 24-05/06: Så vidt muligt ikke noget.
Jeg kan godt regne ud, at du tilbyder ham mme for at være sikker på at han får nok væske, men det er bedre at drikke vand og prioritere modermælken fremfor mme, når han har de maveproblemer som han har.
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske