Svar: Amning, skemad, flaske og pasning
25. februar 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Rikke
Det lyder dejligt med en tur i byen, så I forældre har mulighed for at være et par og ikke kun være forældre. Det lyder også som om at jeres lille pige vil have det godt sammen med mormor og morfar, når de kender hinanden godt.
Det vil være fint at de giver hende både grød og mos. Grød kan hun få om dagen, mos kan de give hende om aftenen og ved siden af dette kan hun få vand af kop. På den måde er du sikker på at hun får noget og hun har alderen til det - alderen til at få både grød og mos, så det er helt fint. Det vil også spille ind på hendes mavefunktion.
Med hensyn til udmalkning og få hende til at tage flaske, så er det en god idé at du forsøger at malke ud, så de har din mælk at gøre brug af. Hvis der så ikke er modermælk nok, så må de give hende mme og mon ikke hun tager imod, når mor ikke er der, - sådan er det jo tit. De kan evt. forsøge med lidt sukker - 1 tsk sukker i 100ml mme. Modermælk er meget sødere end mme (prøv at smage på det selv:o) - der er stor forskel. Sukkeret skal naturligvis trappes ud igen, hvis hun skal have erstatning flere gange...
Men når du malker ud, så er det en god idé at gøre det imellem to amninger. Hvis hun spiser hver 3½-4 time, så vil det være godt at du forsøger at malke ud 1-1½ time efter du har ammet sidst. Man siger normalt at du efter 1 time, vil have dannet godt 40% af mælken igen, efter 2 timer ca 70%, efter 3 timer ca 90% og efter 4 timer ca 100%. Hvis du således malker ud 1½ time efter at han har spist hos dig, så vil der være noget at malke ud og samtidig vil du kunne nå at danne ny mælk til ham, når han atter har behov for at spise hos dig.
Du skal naturligvis også være opmærksom på at du på visse tidspunkter af døgnet vil have mere mælk og at det derfor kan være en fordel at malke ud der. Det kan f.eks. være om morgenen og formiddagen - hvor om aftenen kan det være lidt sværere. Men hvis du f.eks. forsøger at malke lidt ud hver dag en gang dagligt om formiddagen, så kan du også godt nå at samle en pæn mængde sammen til hun skal passes om godt 14 dage.
Se min artikel "Udmalkning og opbevaring af modermælk", som du finder i min artikelsamling.
Med hensyn til afføring og holde gang i maven, så er det vigtigt med variation i kosten, sveskemos er godt, men også anden frugtmos som topping er en god idé. Der udover vil det være rigtig godt hvis I begynder med noget grøntsagsmos. Det kan være mos lavet af kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli, squash og lignende milde grøntsager. Og ellers er det som I gør, vigtigt med masseage, bruge benene, bruge sig selv.
Hvis afføringen er hård, så må I tilbyde hende laktulose, men hvis hun ellers har normal afføring og trives med kun at have afføring hver anden dag eller tredie dag, så kan det godt være okay - det afhænger helt af, hvordan hun har det og hvordan afføringen ser ud. Det er vigtigt at hun ikke får forstoppelse, fordi det så går ud over hendes indtag og lyst til mad og dermed går ud over hendes trivsel - og hun må heller ikke have ondt.
Håber at ovenstående hjælper jer lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske