Svar: Søvn, mad og tigerspring?
25. februar 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Sara
Tusind tak for dine pæne ord til mig, det varmer:o)
Det lyder ganske rigtigt som om at Emil lige nu udvikler sig rigtig meget og det er naturligt at I i den periode oplever mere uro. Både fysisk og mentalt.
Det er en god idé med SleeBee posen og jeg synes bestemt at I skal forsøge at indføre den om aftenen - putte ham i den, som I ville gøre om dagen (naturligvis med mindre tøj fordi det er varmere inde end ude) og så lægge ham i den i hans seng, så han på den måde lærer at sove i egen seng og kommer væk fra liften. Posen vil give ham samme tryghed og nærhed som liften har gjort, men nu er han ganske rigtigt for stor til liften og det må være slut. Liften skal heller ikke længere bruges i barnevogn.
Det er også vigtigt at han nu, hvor han begynder at bruge sig selv mere fysisk, får mulighed for at bevæge sig mere (også under søvn), derfor er soveposen en god midlertidig løsning mellem at lære at sove i lift og lære at kunne sove i seng bare med en dyne.
Når børn græder, når de skal sove, så skal man altid vurdere hvad gråden handler om. Hvis det handler om at han er overtræt og har modtaget alt for mange stimuli og derfor har behov for at der er helt ro omkring ham for at han kan finde ro, så er det helt okay at lade ham ligge lidt alene. Hvis gråden handler om at han føler sig utryg og er ked af det, fordi han ikke forstår hvor I er, når han ikke kan se jer, så er det ikke okay at lade ham ligge og græde.
Børn er ikke udspekulerede og derfor bruger han ikke gråd for at manipulere jer til at gøre noget forkert, hvis I forstår hvad jeg mener. Så hvis han græder, så er det ikke udtryk for at han ønsker at få sin vilje eller at I forkæler ham, når I reagerer på hans gråd, men bare et udtryk for at han har et behov som han skal have hjælp til at løse. Hvordan man skal reagere afhænger således af hvad behovet er.
Hvis han har behov for at blive vugget lidt, så kan det evt. være nok for ham (I kan lære ham) at blive vugget lidt af jeres hænder imens han ligger ned. Put ham lidt på siden, hjælp ham med at holde hænderne ind til kroppen, så han hjælpes til at holde fysisk sammen på sig selv, lad jeres hænder have lidt tyngde på hans krop og vug ham så stille.
Med hensyn til mad, så er han jo en stor dreng, så der er ikke noget at sige til at han er sulten. Jeg synes umiddelbart ikke at I skal øge ham i skemad før han er 5 måneder gammel og her afhænger det lidt af hvor store mængder han spiser af gangen. Hvis han kan spise 1½ dl. 2 gange dagligt, så vil det være relevant at tilbyde ham 1 dl. grød/mos 3 gange dagligt, og ved siden af skal han så fortsat have sine flasker. Det er mælken som er største delen af hans indtag fortsat - også selvom jeg godt ved at han drikker meget. Det lyder fint i forhold til hans alder og til hans størrelse. Du kan overveje om du skal skifte til en anden erstatning (type 2) som måske vil mætte ham lidt mere, så han ikke når op på helt så stor en mælkemængde, det er også svært for ham at rumme så meget, trods alt:o)
De fleste børn vil først omkring 6 måneders alderen kunne klare sig uden mælk midt nat og det lyder som om at Emil har en god evne til at regulere dette ind selv. Du fortæller at han en imellem sover igennem om natten og det er rigtig dejligt, når han gør det - men ikke noget du kan forvente endnu. Gør han det, så nyd det - du skal ikke vække ham for at give ham mad.
Jeg synes jeres rytme lyder fin og fornuftig, fortsæt endelig den gode gænge. Jeg håber mine tanker hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske