Svar: Regelmæssighed og mad
22. januar 2008
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Sikke en masse spørgsmål. Jeg vil prøve at besvare dem i den rækkefølge de kommer og så håber jeg at jeg får det hele med:o)
du har fuldstændig ret i at man er nødt til at være fleksibel omkring børn. Nogle dage sover de en kort formiddagslur, andre gange en lidt længere. Andre dage bliver luren afbrudt, fordi vi skal op at handle eller lignende og så må det være sådan. Som udgangspunkt er det dog en god idé at forsøge med nogenlunde faste tider for mad og det er jo oplagt at lade disse tider, være de tidspunkter hvor man som familie som udgangspunkt spiser.
De fleste af os spiser jo morgenmad, frokost, og aftensmad til nogenlunde fast tid og børn har stor glæde af at spise sammen med familien, sidde med ved bordet osv. Det gør det alt andet lige også nemmere netop at spise den samme mad, så man ikke skal lave specielle retter til barnet - men at vi alle på sigt spiser den mad der serveres...
Det er helt fint og helt alderssvarende med to lure i løbet af dagen og en lille powernap under amning kl 18 er også okay, når denne rytme passer jer godt.
Det er fint med ca 3 timers interval af grød og mos, igen er det en god idé at forsøge at passe tidspunkterne ind med de tidspunkter hvor I selv spiser. Jeg tænker dog at dette jo kommer helt af sig selv i takt med at Klement begynder at få mere og mere rigtig mad, skal have kød, fisk osv. i sin mos og således også ændrer spisevaner og naturligt ændrer rytme...
Regelmæssighed er godt, genkendelighed giver børn tryghed, men man skal ikke være rigid og børn skal ikke puttes i kasser.
De fleste børn vil i 6 måneders alderen kunne nøjes med amning mellem 4-6 gange dagligt og de fleste ligger på et mælkeindtag omkring 800ml, måske lidt mere. Det afhænger helt af hvor meget man ammer, nedløbsrefleks osv. Men ca deromkring. Ved siden af skal din dreng jo så have vand af kop sammen med sin skemad. Og så skal du naturligvis se på hvordan han tisser - hans urin skal være klar og må ikke være gul, som tegn på at han mangler væske.
Du kan sagtens bibeholde amningen i flere måneder, hvis I begge er glade for det. Jo mere du lægger til, jo mere mælk vil du producere og mælken vil naturligt indstille sig på din drengs behov. Hvis du således ender med at amme 2 gange dagligt, så vil der være mælk i en mængde som passer til det.
Hvis Klement har meget hård mave, så er det ikke sikkert at kosten alene kan gøre det. I givet fald vil det være nødvendigt at du giver ham noget laktulose. Det kan du købe på apoteket og du må give ham 1ml pr kg han vejer. Det er en god idé at dele dosis i 2, så han får ½ dosis morgen og ½ dosis aften.
Ellers er det fint at forsøge at holde gang i maven ved at variere hans indtag af mad, så han får forskellige former for grød, frugtmos og grøntsagsmos. Sveskemos er ofte rigtig godt og han må gerne få lidt af dette dagligt. Mængdemæssigt må du vurdere, hvad der skal til. Generelt gælder dog at han skal have variation og derfor vil det også være rigtig godt, hvis du kunne få ham til at spise anden frugtmos.
Frugtmos bør endten gives som topping på en grød, eller som dessert efter et grøntsagsmåltid. Man kan også nogle gange give det simpelthen for at holde maven igang, men som udgangspunkt som topping eller som dessert. Frugtmos er ikke det børn skal have mest af... netop fordi det er så sødt så vil nogle børn foretrække det og vil begynde at vælge andre madvarer fra og det er problematisk i længden.
Det vil være rigtig godt at du nu, hvor Klement er blevet 6 måneder, begynder at give ham større variation. Både hvad angår grød, men også frugtmos og grøntsagsmos. Prøv at tage mere og mere udgangspunkt i jeres mad, han må få stort set alt og bruger du lidt sødmælk i madlavningen så må han også få det. Lidt kogt kød og fisk i grøntsagsmosen skal han også til at have.
Du kan lave frugtmos af alle frugter og bær og du kan lave grøntsagsmos af alle typer grøntsager også rodfrugter, som mange børn især godt kan lide.
Det anbefales ikke at give krauterblut eller husk til børn, fibre skal børn have på anden vis og med hensyn til jern, så anbefales at du endten giver jerndråber eller køber babyfer som er et smagsneutralt jernpulver, der drysses på lidt frugtmos og gives med ske... Det var måske noget for jer, både fordi frugten fremmer optagelsen af jernet, men også fordi du bruger frugtmos for netop at holde lidt gang i maven.
Du skal variere de forskellige typer grød han får, så han ikke kun får en eller to slags, men får forskelige typer i løbet af en uge. Max to gange grød dagligt og her to forskellige slags, men varier også fra dag til dag. Så bliver smagsoplevelsen heller ikke så kedelig i længden. Hvis han modsat kun kan lide en slags, så må det jo være sådan, men så må du så variere mere i grøntsagsmosen.
Du kan godt lave grøntsagsmos, som kan holde sig et døgn i køleskab. Du kan dog også lave grøntsagsmos og fryse ned, hvis det skal være lettere. Igen husk at maden mere og mere skal tage udgangspunkt i jeres mad og at I skal spise samtidig. Men har du så en rest mos fra aftensmaden tilbage, så må du gerne gemme den i køleskabet og give den til frokost næste dag.
Det er helt naturligt at din dreng har en større fysisk uro i kroppen nu, han er måske begyndt at få fat i sine tæer, løfter benene op, tager fat i dem, prøver at dreje sig osv. og det er rigtig godt. Det er fint at du får ham til at slappe af med massage og du må også gerne cykle lidt med benene og hjælpe ham med at bruge sig selv.
Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske