Svar: Madproblemer - 4 mdr.
16. januar 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Christine
Jeg synes det lyder som en rigtig god idé at du begynde med grød, så du via den kan få givet din dreng noget modermælkserstatning. Derudover synes jeg at du skal bibeholde de 400ml vælling, som han må få og så tænker jeg at du skal prøve med et andet mærke modermælkserstatning.
Jeg ved ikke hvad slags du giver, men du kan jo købe både Nan, Allomin og Hipp og de smager vidt forskelligt. Da det lyder som om at Nikolaj hører til dem der hurtigt kan blive lidt træt af at få det samme, så tænker jeg at du derfor skal prøve med en ny smag erstatning.
Han lyder også til at være lidt til den søde smag og derfor kan du også prøve at komme en lille smule sukker i den nuværende erstatning, for at se om han så vil acceptere den igen. Du må komme 1 tsk sukker i 100ml mme. Det skal naturligvis trappes ud i takt med at han atter drikker sin mælk af flaske.
Hvis Nikolaj ingen problemer har med maven, men at den fungerer fint, så må du meget gerne bibeholde mos og grød. Du kan således give ham grød om formiddagen eller til frokost og så give ham lidt grøntsagsmos til aften. Du kan lave det selv eller du kan købe de industrielle produkter.
Giv ham også stadig vand af kop sammen med maden, så han også via den vej får ekstra væske og samtidig lære at drikke vand på denne måde.
Forsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske