Svar: Hvor er den off-knap? Søvn og snak
15. januar 2008
Alder:
16 mdr.
Kære Ingrids mor
Jeg ved det faktisk ikke - hvor den der off-knap sidder, men hvis nogen derude ved det, så tror jeg vi er mange forældre som bliver glade... :o)
Dejligt at du kan lide "Fantastiske forældre", jeg synes også den er rigtig god, men det kræver jo at man synes neuropsykologi er interessant.. Lidt andet og let tilgængeligt læsestof er "Forældreguiden" af Margrethe Brun Hansen. Hun fortæller at der er Lærkebørn og Uglebørn. Uglebørn er f.eks. de børn som er fulde af liv om aftenen, de børn som bare ikke er til at drive i seng, som er svære at køre trætte. Om morgenen er uglebørnene trætte, de er svære at få gang i.
Man kan godt forsøge at ændre lidt på uglens rytme ved at vække barnet til fast tid om morgenen, også selvom det er weekend og så forsøge at lægge mærke til, hvornår barnet bliver søvnigt om aftenen. På den måde kan man hjælpe barnet til at få en søvnrytme som passer lidt bedre ind i familielivet.
Jeg tænker derfor at det er fint at I fortsat putter jeres datter som I gør, så hun holdes fast i at hun skal I seng om aftenen, når hun viser træthedstegn. Samtidig skal I så tage hende op om morgenen, i hverdagene giver det sig selv, men forsøg det også i weekenden og se om I på den måde kan finde ud af, hvad tid der er bedste puttetid...
Om ikke andet, så kan det måske virke lidt beroligende eller betryggende at vide at I har et 'uglebarn' og det er sådan hun er..:o)
Jeg håber ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske