Svar: Søvn - ønsker mere sammenhængende søvn
15. januar 2008
Alder:
10 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev, og jeg vil naturligvis gerne dele mine tanker med dig.
Du fortæller at din dreng er begyndt at kravle og netop det viser at han er rigtig godt igang med separationsfasen. Han er igang med at øve sig i at bevæge sig mere ud på egen hånd, mere og mere væk fra jer. Når børn udvikler sig motorisk, øver sig i at rejse sig, sætte sig, kravle omkring osv. så øver de sig ikke kun om dagen, men også om natten. Samtidig gør hans motoriske formåen at han oplever mere af verden, får mange flere stimuli som skal bearbejdes i drømme samtidig med at han har en alder, hvor han skelner kraftigt mellem kendt og ukendt, fremmede contra mor og far. Det giver helt naturligt en natlig uro og en dårlig søvn.
Det bedste man kan gøre er at hjælpe ham med at finde en god stilling igen og blive lagt ned og puttet. For at han skal blive bedre og bedre til dette vil det være godt at I om dagen også hjælper ham med dette og således støtter hans motoriske udvikling så meget som muligt. Jo bedre han bliver, jo mindre behøver han øve sig om natten:o)
Derudover handler det meget om at betrygge ham i at han roligt kan lægge sig til at sove, at I er der for ham og passer på ham. Han har en alder nu, hvor han har brug for at se jer for at vide at I er der og derfor er det vigtigt at gå frem og tilbage hele tiden, så han føler sig 100 pct. tryg ved at sove hvor han sover. Det er derfor helt rigtigt, når I sørger for at være i nærheden og søger at gøre ham tryg, samtidig med at I også på en kærlig og alligevel konsekvent måde holder fast i at han skal lægge sig til at sove.
Det vil også være godt i løbet af dagen at lege "gemmeleg" og "borte-tit" så han stille og roligt lærer det med at man er der, selvom man er ude af syne... det er en god leg netop til denne alder.
Så når jeg ser på jeres måde at tackle tingene på, ser på hans alder og den udvikling han er i, så lyder det således rigtig fint og helt alderssvarende.
Så fortæller du at han nogle gange sover op til 4 lure dagligt og man kan i princippet sige at børn jo skal have lov til at regulere deres søvn selv. Jeg tænker dog at det godt kan hænge sammen med hans måde at sove på om dagen, at han også sover så uroligt om natten. Hvis I ligesom kunne få ham til at tage 2 sammenhængende lure, eller en kort lur og så en lang lur, så ville det måske smitte af på søvnen om natten.
Hans indtag af mad for dagen ser umiddelbart rigtig fint ud og der er ikke noget han mangler. Men forsøg om I kan få ham til at sove en formiddagslur, og det må godt være en lidt kortere lur på bare 45 minutter, hvis det passer ham bedst, men prøv så at få en lidt længere middagslur indført, så han over middag sover et par timer. Prøv således at arbejde på en mere fast plan for hvornår han spiser og hvornår han sover i løbet af dagen og at han sover to lure og ikke fire... Det kan forsøges, garanti giver jeg dog ikke.
For som du selv skriver, så ligner han måske dig og sover bare som han gør og vil selv ændre dette i takt med at han bliver ældre. Han trives jo og det er rigtig dejligt, men det er jo også vigtigt at mor kan hænge sammen for ellers dur det ikke...
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske