Svar: Kost og inspiration
3. december 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Sine
Det lyder som om at det går rigtig godt hos jer og at I alle trives. Det er dejligt at Mathias er så glad for skemaden og nyder at spise så meget forskelligt og du må meget gerne begynde at give ham rugbrødshapsere og mere og mere af jeres mad. Giv ham f.eks. gerne ris med lidt sovs og måske kan han også klare lidt godt kogte pastaskruer evt. skåret lidt over:o)
Sundhedsstyrelsen skriver i anbefalinger for spædbarnets ernæring til sundhedspersonale 2005 om at der er et kritisk vindue, som man skal søge at udnytte:
"Når starten på skemad hos det fuldt ammede barn begynder ved 6 måneder, er det vigtigt, at processen skrider ret hurtigt frem. Barnet bør i 7-måneders-alderen hurtigt gå fra pureret og moset mad til mad med bløde klumper. I 8-månedersalderen skal der gives brød, som kræver tygning – gerne smurt med smørepålæg. Man skal være opmærksom på, at en alt for sen start på overgangskost kan give
spiseproblemer. Der synes at være et ‘kritisk vindue’ i 7-8-måneders-alderen, hvor barnet lettere accepterer ny smag og konsistens, specielt tyggemad."
Det er således en rigtig god idé at du giver din dreng så mange smagsvariationer og så forskellig mad som overhovedet muligt og meget gerne mad som skal tygges.
Som pålæg på brødet kan du bruge alle former for smørbart pålæg - det kan være leverpostej, sildepostej, makrel, torskepostej, rognguf, det kan også være smøreost af forskellig slags eller du kan lave grøntsagsmos og komme på. Mange børn kan f.eks. godt lide avokadomos eller ærtemos på bondebrød. Du kan også bruge frugtmos på brødet...
Det er fint med 4-5 amninger dagligt, du kan overveje om du skal til at give 4 måltider skemad og så erstatte den ene amning med det.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen: Amning
Morgen: Havregrød, øllebrød, flerkornsgrød, vand af kop
Formiddag: ½ bolle at gnave i, frugt i stykker, evt. lidt frugtmos, vand af kop
Tilbydes evt. amning inden formiddagslur
Frokost: Bondebrød med forskelligt smørbart pålæg og ved siden af grøntsagsmos med fisk, kød eller fjerkræ. Vand af kop.
Tilbydes evt. amning inden middagslur
Eftermiddag: Grød af en eller anden slags, evt. med lidt frugtmos på, frisk frugt ved siden af. Vand af kop
Kan tilbydes amning om eftermiddagen alt efter hvad han har spist og drukket hos dig tidligere på dagen.
Aften: Mere og mere familiemad, ris, pasta, sovs, kød, fisk, brødstykker til hånden osv. Vand af kop
Ammes inden sengetid
Sen aften ammes igen inden du selv går i seng.
Som sagt er 4-5 amninger normalt helt nok, det er derfor jeg har skrevet evt. så kan du selv passe ind, hvad tid på dagen der passer jeres rytme.
Når han skal passes 9-10 måneder gammel, så vil det være fint med amning 2-3 gange dagligt - ofte vil det være morgen, aften og evt. sen aften. Dette vil således fint kunne hænge sammen med at du går på arbejde.
Håber du hermed er hjulpet lidt videre. Rigtig meget held og lykke og rigtig god jul til jer alle:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske