Svar: Ændrede sovevaner efter sygdom
10. februar 2004
Alder:
7 mdr.
Kære Heidi
Jeg tror helt bestemt at der er en sammenhæng imellem jeres søns ændrede sovevaner og det at han har været syg + fået tænder.
Sådan som du beskriver det, så er han i øjeblikket meget utryg. Han sikrer sig hele tiden at du er i nærheden og falder til ro, når han kan mærke din hånd i sin. Når han ligger alene bliver han bange, måske fordi han har haft ondt og ikke ved, hvad det betyder.
Jeg syens det er meget vigtigt at man giver barnet trygheden, når det beder om det. Jeg tor det kun er en periode og at jeres søn vil blive mere rolig, når han i øjeblikket bliver forstået og hørt. Jeg synes derfro I skal fortsætte med at putte ham i egen seng, men give ham muligheden for at komme over I jeres, når han beder om det.
Jeg tror ikke at han i en alder af 7½ mdr. kaster op bevidst, fordi han ved at det får ham ind til jer. Jeg tror bare han har det dårligt og man kan godt kaste op at gråd og utryghed.
Med hensyn til tænder så kan man få noget der hedder "dolodent" på recept. Det er lokalbedøvende og skal smøres på gummerne. Det tager smerten ved tandfrembrud. Det er dog meget vigtigt at man er forsigtig med brugen og sørger for kun at smøre det på gummerne, da det ellers kan bedøve hele munden og svælget, hvilket kan være farligt. Det er også derfor at det er på recept. Til børn som er voldsomt plaget af smerter ved tandfrembrud, kan det dog være en udmærket løsning, hvis det bruges korrekt.
Jeg tror som sagt at I skal give det lidt tid og give ham den tryghed, han beder om. Når han vågner kl 23, kan I give ham lidt vand og forsøge at putte ham igen. Hvis det ikke hjælper og han skal over i jeres seng, så lad ham komme det. Sandsynligvis vil han efterhånden kunne flyttes tilbage ud på natten, eller helt lade være med at vågne.
Jeg krydser fingre. Held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske