Brev:
Ændrede sovevaner efter sygdom
10. februar 2004
Alder:
7 mdr.
Ændrede sovevaner efter sygdom
Jeg har før skrevet til dig og har fået godt svar, så nu prøver jeg endnu engang.
Min søn (7½ måned) blev syg for knap 6 uger siden. Han kastede op, hostede etc. Han var meget pylret og sov derfor imellem os, også fordi han ofte kastede op i sin seng.
Han hoster stadig en del, opkastningerne er dog næsten væk nu, men han er begyndt at blive fuldstændig hysterisk når han bliver lagt i sin egen seng. Han græder, skriger og begynder at hoste, så han derved engang imellem kaster op.
Efter et sådan anfald, er der som regel ikke noget problem med at falde i søvn, da han er udmattet. Det er ikke fordi vi ikke er der ved siden af ham, så han er ikke alene, men han vil bare ikke falde i søvn længere.
Kan han selv fremprovokere et opkastningsanfald (så han derved kommer op) - det er min fornemmelse han gør det "bevidst"?
Hvad kan jeg gøre ved denne DÅRLIGE vane?
Han er ligeledes begyndt ikke at ville sove i sin egen seng. Det har han ellers gjort siden han var 4 måneder (efter en hård kamp).
Han sover der til ca kl 23, og så er det ellers slut.
Han græder etc. indtil vi giver os og lader ham komme ned i sengen til os. Efter det er der ingen problemer og han sover hurtigt igen.
Dog skal det siges at han krampagtigt holder fast i mig hele natten, kikker på mig engang imellem og lukker smilende øjnene igen og våger op ca hver time hvor han græder. Han skal lige trøstes lidt, lægges anderledes og så sover han igen.
Er det det at han har været syg, der har ændret dette?
Hvad kan vi gøre for han ikke er så tryghedssøgende og derved vil sove i sin egen seng igen?
Hvis vi lader ham ligge og græde for længe, så kaster han jo ofte op, og det er ikke ideelt for hverken ham eller os.
Jeg tror dog også at det at han har fået 4 tænder igennem de sidste 4 uger har ændret hans temperament.
Jeg håber du kan komme med nogle gode forslag, for efter manglende søvn i lang tid, er jeg ved at være noget desperat.
Hilsen
Heidi.