Svar: 3 mdr og virker sjældent sulten
10. februar 2004
Alder:
3 mdr.
Kære Mette
Jeg ved ikke rigtig hvad det er der sker hos jer, siden din dreng hverken er særlig sulten eller interesseret i at få flaske.
Det er meget vigtigt at du ikke presser ham til at spise, så han oplever det som ubehageligt. Derudover er det vigtigt at han ikke er alt for sulten, når du giver ham flasken, simpelthen fordi han måske så ikke har tålmodigheden til at spise.
Det er derfor udmærket at du engang imellem giver ham flasken før han vågner helt op og det er også udmærket at du "snyder" ham med sutten, når det virker. Som du selv skriver så har han jo behov for mad.
Det kan være en fordel at du forsøger at give mad lidt hyppigere end hver 4 time, som nu. Du skriver at han får 6 måltider i døgnet. Ved at øge ham til f.eks. 7 måltider, så kan du måske give ham en lidt øget appetit. Netop det at få små hyppige måltider kan være en fordel og gøre at han føler mere sult.
Med hensyn til mængden, så er det rigtigt at 800 ml er i underkanten, men hvis han trives på dette, dvs. vokser og har store vandladninger og i øvrigt virker mæt og tilfreds, så må du acceptere dette indtag. Men måske kan det at tilbyde ham maden lidt hyppigere gøre, at han så vænner sig til også at spise lidt mere.
Det kan godt være svært for børn at samle sig om aftenmåltidet, simpelthen fordi de om aftenen har svært ved at finde ro. De får så mange stimuli i løbet af dagen og oplever så meget at de har behov for hjælp til at slappe af om aftenen.
Om morgenen er det dog en lidt anden situation, da barnet jo har sovet om natten og man derfor må gå ud fra at det så også er mere udhvilet her. Så hvad det er der sker her, har jeg svært ved at sige.
Det kan være det ville hjælpe at forsøge med en anden type flaskesut eller en sut med et andet størrelse hul. Måske kan du også have held med at bruge et tudkop i stedet. Her tænker jeg på det der hedder en dryp-fri kop, hvor din søn skal sutte som på en flaske for at få mælken ud, jeg er dog i tvivl om han er for lille til at kunne finde ud af dette. Men det er da et forsøg værd.
Hvad sker der, hvis far giver ham flasken? Det kan nogle gange være en god idé at lade far tage over, det kan han jo netop nu, hvor du ikke længere ammer. Simpelthen for at bryde den dårlige vane I er kommet ind i. I det hele taget kan det være godt, hvis du på en eller anden måde kan bryde vanen. Enten ved at holde ham anderledes, når du giver ham flasken eller måske lægge dig ned med ham, på same måde, som hvis du lå ned og ammede.
Derudover vil jeg lige sige at børn i 3 mdr´. alderen jo ofte naturligt er mere urolige end tidligere, både fordi de er blevet så store at de har behov for øget mad, men også fordi de er meget mere bevidste om, hvad der sker omkring dem i løbet af dagen. Vær opmærksom på at støj fra radio/tv mv kan forstyrre og give unødig uro.
Håber noget af ovenstående vil hjælpe jer. Hvis han fortsat ikke spiser, synes jeg du skal tage kontakt til egen sundhedsplejerske eller egen læge. Held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske