Svar: Sødmælk?
10. februar 2004
Alder:
4 mdr.
Kære glade ammer
Det er jo altid svært at vurdere hvor meget mælk barnet får, når man ammer. Og man må gå ud fra at barnet selv er i stand til at tilpasse sit behov. De fleste spædbørn kan som regel også trives på modermælk alene, indtil 6 mdr.´s alderen.
I begyndelsen når du giver skemad, vil det sikkert kun være smagsprøver og måltidet udgør således ikke en mængde der spiller ind på, hvormeget mad din datter får hos dig. Men efterhånden som hun spiser mere og mere skemad, vil et grødmåltid jo gøre det ud for et ammemåltid, eller fylde så meget at kun tørsten slukkes ved brystet bagefter.
Hvorvidt du kan nøjes med at amme, afhænger således af hvormeget du til den tid reelt ammer. Frem mod 9 mdr.´s alderen skal din datter fortsat have meget mælk. Den kan hun få gennem amningen og gennem grøden, samt ved at drikke af kop.
Sødmælk indholder et højt indhold af protein og bør derfor ikke udgøre en for stor del af mælkemængden før efter 9 mdr.´s alderen. Hvis du fortsat ammer meget, sker der således ikke noget ved at lave grød og mos på sødmælk, men nedsættes amningen betydeligt vil det ikke være hensigtsmæssigt at du kun laver mad på sødmælk.
I stedet an du vælge at malke din egen mælk ud og lave mad med det, men det kræver naturligvis tid og overskud. Alternativ skal du bruge erstatning. Hvis du fortsat ammer en del, men er usikker på om det er helt nok, så kan du også bruge erstatning af typerne 2, dvs. tilskudsblandingerne. Her kan pulveret ofte kommes direkte i maden, hvilket gør tilberedningen hurtigere.
Håber ikke at du blev mere forvirret af dette, men det er svært at give et entydigt svar, da det afhænger meget af hvad der sker i den enkelte situation.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske