Svar: Rødt udslæt på kinder
10. februar 2004
Alder:
1 mdr.
Kære Christina
Der kan være flere årsager til de røde kinder du beskriver.
Det kan både være varmeknopper, som du selv er inde på, det kan også være hormonknopper, som er en reaktion på de hormoner din datter får fra dig gennem mælken (hun er jo ikke så gammel).
Det kan også være en reaktion på at have været ude i kulden og have fået lidt frost i kinderne. Vær opmærksom på at hvis du smører hendes kinder med creme, så er det vigtigt at denne IKKE er vandholdig, da dette fryser, men derimod skal du bruge en god fed creme, evt. lidt olie.
Din datter kan narturligvis også have fået rødt udslet pga feber, men det tror jeg nu ikke, da hun ikke er ældre end hun trods alt er og heller ikke har feber eller andre symptomer.
Ud fra din beskrivelse lyder det fuldstændigt normalt og ikke som noget der skal bekymre dig.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske