Svar: Temperament - 10 mdr.
10. februar 2004
Alder:
10 mdr.
Tak for de venlige ord. Jeg er glad for, at du finder gode råd i min brevkasse:o)
Din søn opfører sig helt normalt for sin alder. Netop i 9-12 mdr.´s alderen viser børn deres egen vilje og selvstændighed. De ønsker selv at medvirke i det omfang de motorisk nu kan. Ofte viser det sig ved, at barnet kniber munden sammen, når skeen kommer. Et udtryk for selvbestemmelse og at ville det man kan, at spise selv.
Men lige så ofte kommer protesten mod bleen. Barnet vil nu ikke længere ligge ned på puslebordet og protesterer højlydt over dette. "Jeg bestemmer selv om jeg vil stå" og det er uanset om det er på puslebordet eller i badekarret.
Jeg mener det er utroligt vigtigt at lytte til barnet og forsøge at give det lov til de ting det selv mestrer eller skal øve sig i. Et barn det bliver lyttet til og også får "ja" engang imellem, vil nemmere kunne forstå et "nej", når det er nødvendigt.
Det vil derfor være en god idé at du en overgang bruger buksebleer i stedet for de almindelige bleer, sådan, at når din dreng kun har tisset, så kan han stå op og blive skiftet. Er det puslebordet han protesterer mod, så kan du med fordel skifte ham stående på badeværelset.
Det samme med badet. Hvis han i øjeblikket kun vil stå op, hvorfor skal han så i badekar? Hvad med at tage ham med i brusebad i stedet for?
Det hanler om at mødes, at lytte. Det er ikke det samme som at give efter for plageri, men i stedet at sætte sig ind i, hvad det er barnet forsøger at kommunikere ud. Et barn der føler sig forstået og imødekommet vil forstå og imødekomme andre.
Derud over er der jo forskel på menneskers temperament. Og børn ligner jo ofte deres forældre:o)
Jeg vil forøvrigt foreslå dig at læse bogen "Ka´selv - vil´selv - men du må hjælpe mig!" som er omtalt i bogguide. Især del 4 kan interessere dig. Det handler om relationer, opdragelse, konflikter og konfliktløsning.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske